Nyheter

Motstand mot at lærere skal få bortvise elever

Lærernes organisasjoner vil gi lærerne rett til å bortvise elever fra undervisningen for inntil én dag, i tråd med Kunnskapsdepartementets ønske. Men forslaget møter også stor motstand.

Publisert Sist oppdatert

Blant dem som ikke er enig i at lærerne skal ha en slik myndighet, er Barneombudet, Elevorganisasjonen, flere organisasjoner for funksjonshemmede og en rekke fylkesmenn og fylkeskommuner.

Bare egne timer

I dag er det ifølge opplæringsloven rektor som kan bortvise elever fra undervisningen. Men praksis har ofte vært at lærere har kunnet vise ut elever fra egne timer. Kunnskapsdepartementet foreslår å lovfeste at rektor kan delegere denne myndigheten til lærerne.

Blant de mange som har uttalt seg, er det uenighet om dette prinsippet. Samtidig er det stor enighet om at hvis denne lovbestemmelsen blir innført, så bør den bare gjelde for lærerens egne timer og ikke for andre læreres timer senere på dagen.

Overprøvde skolen

Bakgrunnen for departementets forslag er en sak fra Gausdal videregående skole i Oppland i vår.

Elevorganisasjonen klaget til fylkesmannen i Oppland på skolens praksis med at lærerne sendte elever som kom for sent til biblioteket for selvstudium. Fylkesmannen støttet skolen, men da saken gikk videre til Utdanningsdirektoratet fikk elevene medhold. Direktoratet uttalte at bortvisning fra en time er i strid med opplæringsloven.

Avgjørelsen vakte sterke reaksjoner, og kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) sendte i juni ut forslag til lovendring som skulle fastslå lærerens rett til bortvisning av en elev for inntil resten av dagen.

Motstand

De fleste fylkesmennene og fylkeskommunene som har uttalt seg er skeptiske eller går mot forslaget.

Begrunnelsen er hensynet til elevenes rettssikkerhet og lik behandling av elevene. Flere peker også på at lærerne har rett til å bortvise etter dagens regler.

Barneombudet skriver at det ikke er gitt at det er eleven som er problemet hvis en lærer sliter med en elev.

FFO støtter ikke forslaget og peker på at elevers ordensproblemer kan henge sammen med atferdsvansker som for eksempel er knyttet til ADHD, Tourette og Aspergers syndrom. Norsk Forbund for Utviklingshemmede er sterkt skeptisk til forslaget.

Autoritet

Noe av begrunnelsen for å gi lærerne rett til å bortvise er at det skal styrke lærernes autoritet. Mange er uenige i at lovfesting av rett til bortvisning vil styrke læreren.

Kommunenes interesseorganisasjon KS advarer mot at departementet med lovendringen vikler seg inn i juridiske spissfindigheter, og mener endringen er unødvendig fordi kommuner og fylkeskommuner kan fastsette ordensregler som også i dag gir lærerne denne retten.

Støtter bortvisning

Forslaget får støtte fra organisasjonene til dem som arbeider i skolen.

Både Skolenes landsforbund og Norsk Skolelederforbund støtter forslaget, men mener bortvisningen kun skal gjelde faglærerens egne timer.

Undervisningsforbundet mener forslaget vil styrke læreren som tydelig leder i klasserommet. Forbundet peker samtidig på at læreres rett til å bortvise fra egen undervisning for å skape ro og orden har vært gjeldende praksis ved mange skoler.

Også Norsk Lektorlag mener at faglærere i dag har rett til å vise en elev bort for å skape ro i undervisningen. Lektorene støtter at bortvisningen kan gjelde for resten av dagen, men bare for faglærerens egne timer.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS