Nyheter
Moderne skoler står til stryk
Skoler uten tradisjonelle klasser er direkte skadelige for mange elever. Ny forskning viser dessuten at skolen er mer avgjørende for om elevene lykkes enn man hittil har trodd.
Stikk i strid med det som lenge har vært en vedtatt sannhet, er det altså ikke foreldrenes bakgrunn og status som avgjør om barna lykkes i skolen. Det er ett av flere oppsiktsvekkende funn i en ny, norsk forskningsrapport som avdekker forskjellen på en god og en dårlig skole.
- Det er en klar sammenheng mellom hvordan skolehverdagen organiseres og gjennomføres, og elevenes atferdsproblemer og skoleprestasjoner, sier skoleforsker og pedagogikkprofessor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark til Dagsavisen.
I de gode skolene har for eksempel maksimalt 5 prosent av elevene ADHD-diagnose eller atferdsproblemer. I de dårlige skolene er andelen det dobbelte.
- Vi møtte seksåringer på vandring som ikke ante hvor de skulle til time og spurte «hvem skal ha meg da?», forteller Nordahl.
(©NTB)