Nyheter
Mer ris og ros til elevene
- Elevene får ikke tilbakemeldinger de føler gjør dem bedre, sa leder i Elevorganisasjonen Vibeke Mohn Herberg på en konferanse om resultatene fra PISA og PIRLS.
Flere hundre skolefolk var denne uken samlet til konferanse om PISA- og PIRLS-undersøkelsene i Oslo. Under den avsluttende paneldiskusjonen var det store tusenkronersspørsmålet hvordan norske elever kan bli bedre.
Mer vurdering av elevene, og høyere ambisjoner hos både elever, foreldre og lærere er viktig. Lærerutdanning må bli bedre og mer etter- og videreutdanning for lærere må til.
- Vi trenger lærere som er resere på å gi tilbakemeldinger. Og hva skjer med lærere i de tilfellene elevene ikke lærer? Ingenting. Det er ingen konsekvenser i dag. Kanskje ikke alle passer til å være lærer?, utfordret Mohn Herberg.
- Det er flott du tør å stille det spørsmålet. Det ansvaret ligger nå hos den enkelte skoleledelse, kommunene og fylkeskommunene. De må vise at de er ansvaret verdig, repliserte direktør Eva Lian i KS.
Alle var enige om at lærerne må bli bedre, men hvordan lærerne skal bli bedre kom ikke klart fram. Mer systematisk etter- og videreutdanning og bedre koordinering av den, mener statssekretær Lisbet Rugtvedt (SV). Dekan Bjørn Berg fra Høgskolen i Hedmark vil gjøre lærerutdanningen femårig og inkludere en vitenskapelig oppgave. Slik kan lærerne bli flinkere til å lære elevene problemløsning, som er et av områdene norske elever særlig strever med, mener han.
Flere krav
Leder Helga Hjetland i Utdanningsforbundet understreket viktigheten av å følge opp skolene og skoleledelsen bedre.
- Riksrevisjonen har påpekt vesentlige mangler i kommunenes system for oppfølging av skoler og vurdering av dem. Det må vi gjøre noe med.
Hjetland la også vekt på at elevene må oppleve at det å gå på skole betyr noe for livene deres, og at utdanning er viktig.