Nyheter
Mattelæreren som leter etter nøkler
Mattelærer Sigbjørn Hals leter stadig etter nye nøkler som kan åpne elevenes sinn. En moderne våpendrager som kan redde folk fra matteangst, mener kunnskapsministeren.
Kristin Halvorsen overrakte mandag Holmboeprisen til Måløy-læreren for hans enestående arbeid som lærer, lærebokforfatter og programutvikler- og oversetter.
– Matteangst er et utbredt fenomen her i landet. Gode mattelærere er vår tids riddere som kan kjempe mot denne angsten, sa Halvorsen.
Prisen på 100.000 kroner skal deles likt mellom Hals og skolen hans, Måløy vidaregåande skule i Sogn og Fjordane.
– Årets prisvinner viser en enestående entusiasme for matematikkfaget, har et glødende engasjement for elevene og er en inspirator for kolleger og andre lærere, sier styreleder Tom Lindstrøm i Norsk matematikkråd, som står bak prisen.
En rørt prisvinner kaller faget sitt for den vakre dronningen over alle vitenskaper.
– Det er en stor ære og inspirasjon å motta denne prestisjefylte prisen, for jeg vet det fins mange gode lærere rundt om i landet, sa Sigbjørn Hals etter å ha fått prisen og en klem av Halvorsen.
Ikke gubbelærer
Han mener fire ting må være på plass for å få en god lærer.
– Det første er entusiasme, læreren må brenne for faget. Så må det finnes struktur. Læreren må ha en klar plan for hva som skal gjennomgås i timen, og hva eleven skal sitte igjen med. I tillegg må det være empati og nysgjerrighet. En lærer kan ikke være en gubbe!
Hals viser til Else Michelet, som en gang sa at en gubbe er en person som tenker at han har tenkt de tankene han skal tenke i løpet av livet.
En lærer må selvsagt også kunne det faget han eller hun skal undervise i, og det må være ro i klassen. En mor forteller at det aldri er så stille som i timene til Sigbjørn Hals:
– Barna fortalte at de ikke var redd ham, men elevene skjønte at han arbeidet så mye for at de skulle forstå.
Sparte matten til slutt
Sigbjørn Hals blir kjempeglad når noen av elevene stiller spørsmål om noe han ikke har tenkt over, og han kan hjelpe dem til å oppdage nye sammenhenger i matematikken. Han innrømmer at det kan være vanskelig å tilpasse undervisningen til alle.
– Jeg klarer ikke det, men jeg er på jakt etter nye nøkler for å låse opp flere sinn, det brenner jeg aller mest for. Jeg vil lære mer om hvordan elevene tenker, slik at jeg kan nå fram til flere, sier han.
Han har gode minner om lærere fra sin egen tid som elev.
– En lærer på ungdomsskolen pleide å si: her er en oppgave, jeg tror ikke dere får den til. Det var selvfølgelig noe som trigga meg. Jeg har alltid vært glad i matematikk, jeg pleide å spare den til slutt så jeg kunne kose meg, sier han.
Glødende Abelpis-vinner
Prisutdelingen var første post på programmet i Abel-uka, og vinneren av Abelprisen på 6 millioner kroner, amerikanske John Milnor, var æresgjest. Milnor er svært skuffet over matematikkfagets tilstand i hjemlandet USA. Altfor mange lærere avskyr faget sitt, mener Milnor. Han tror det skyldes en kombinasjon av pengemangel og lav status for læreryrket.
Milnor har ry på seg for å være en svært god formidler av matematikk på skyhøyt nivå. Ifølge ham selv er det ikke fordi han har slått om seg med vitser i sine undervisningstimer,
– Nei, det kan jeg ikke noe om. Det må være fordi jeg elsker faget mitt, sier Milnortil NTB.
Han er hjertens enig med Sigbjørn Hals i at entusiasme og glød er noe av det viktigste for å gjøre undervisningen interessant – uansett hvilket nivå det gjelder.
(©NTB)