Nyheter
Mangler oversikt over norskopplæringen
Minoritetsspråklige elever risikerer å bli stående på siden av det norske samfunnet etter fullført grunnskole fordi de mangler norskkunnskaper, viser en ny undersøkelse.
Norskopplæringen for språklige minoriteter i grunnskolen er feilslått. Kartlegging av språkferdighetene mangler, og mange elever kommer aldri over i vanlig norskundervisning, skriver Aftenposten.
- Vi skylder elevene å lykkes bedre, sier Lisbet Rugtvedt, statssekretær i Kunnskapsdepartementet.
En ny rapport utført av konsulentfirmaet Rambøll Management på oppdrag av Kunnskapsdepartementet, slår fast at norske kommuner mangler systemer som måler resultatene av opplæringen. Dermed er det umulig å vite hva som faktisk fungerer og gir elevene et godt læringsutbytte.
- Vi arbeider nå med en ny norsk læreplan, Grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Målet er at den kan tre i kraft allerede fra neste skoleår, sier Rugtvedt, som understreker at det er nødvendig med kartleggingsverktøy for å finne ut hvor elevene står faglig slik at de kan komme seg videre i skolesystemet.
Akhenaton de Leon i Organisasjon mot offentlig diskriminering. utelukker ikke at flere vil gå til sak mot Staten fordi de føler seg utelukket fra arbeidsmarkedet på grunn av fort dårlig norskopplæring.
- Den norske skolen har påført tusenvis av elever elendige norsk kunnskaper i språkopplæringen, mener han.
(©NTB)