Nyheter
Mange sliter etter skolegang utenlands
Mange minoritetsbarn i Oslo-skolen får store faglige og språklige problemer og risikerer å ende som tapere etter et opphold på skole i foreldrenes hjemland.
Tilbake i Norge sendes mange av barna på koranskole for å lære gammelarabisk etter skoletid flere ganger i uka. Dermed får de dobbel skoledag.
- Mange minoritetsbarn har i realiteten to skoleløp. I tillegg til at det fører til et voldsomt press på barna, blir de sosialt isolert og avskåret fra viktig lek med jevnaldrende, sier Unni Jakobsen, cand.polit. og logoped i Oslo-skolen til Dagsavisen.
- Analfabeter
- Barna får store språkproblemer. Ikke bare har de mistet mye av sitt norske språk. Ofte har de også sakket akterut i forhold til sine jevnaldrende i engelsk. I realiteten er det umulig for disse barna å ta igjen det tapte - både faglig og sosialt
- Skolebarna blir tapere på grunn av språkproblemer - noe som kan føre til funksjonell analfabetisme, sier Jacobsen, som har ti års erfaring som logoped i PP-tjenesten i Oslo
Rektor ved Gamlebyen skole i Oslo, Karin Eger, er enig.
- Barna er absolutt best tjent med enten å få hele sin skolegang i Norge, eller i foreldrenes hjemland. Skoleskifte over landegrensene gir faglige og språklige hull det er vanskelig å tette, sier hun.
Svikter barna
Eger bekrefter at pugging av religiøse tekster etter skoletid går ut over skolearbeidet i en del tilfeller. Ifølge Eger er dialog eneste vei å gå i slike tilfeller.
Unni Jakobsen mener samfunnet svikter minoritetsbarna fordi det ikke er politisk korrekt å sette foten ned overfor foreldrene.
- Realiteten er at mange av disse barna utsettes for vanskjøtsel, sier Unni Jakobsen.
(©NTB)