Nyheter
Kunnskapsministeren sjokkert over Steinerskolen
Allerede første studieår skal lærerne ved Steinerskolen bedømme et barn ut fra fire type kroppsformer. Kunnskapsministeren varsler gransking av praksisen.
I praksisboken til steinerskolelærere deles elevene inn i fire typer kroppsformer. Tynn og lang, normal, utstikkende skuldre og sammentrukket. Disse ytre trekkene skal fortelle lærerne noe om elevens sinnsstemning og egenskaper.
- Jeg er sjokkert dersom Steinerskolens lærerutdanning baserer deler av læreverket i 2008 på uvitenskapelige teorier og forhistoriske spekulasjoner. Det må være helt forkastelig å bruke denne typen teorier, både faglig og menneskelig, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) til VG.
Kunnskapsdepartementet vil nå be Steinerskolen dokumentere hvilket grunnlag den har for å observere elevenes ytre trekk.
Gerd Eva Valøen ved skolens lærerutdanning er ansvarlig for innholdet i praksishåndboken.
- De skal beskrive barnet, men holde bedømmelser og tolkninger tilbake. Målet er å få et blikk for barnet. Et nøkternt, men varmt blikk, sier hun.
Det skal vies en hel praksisperiode i lærernes første år på denne typen elevobservasjoner.
- Jeg oppfatter dette som en forhistorisk påklistring av merkelapper på barn, sier Solhjell.
(©NTB)