Nyheter

Kritisk til regjeringens opplegg for spesialundervisning

Opposisjonen på Stortinget etterlyser mer kraftfulle tiltak enn regjeringen foreslår i stortingsmeldingen om spesialundervisning.

Publisert Sist oppdatert

– Det må settes inn større ressurser til kompetanseheving hos lærerne og mer av PP-tjenestens tid må frigjøres til arbeid i skolen der elevene og lærerne er, sier utdanningspolitisk talskvinne i Høyre, Elisabeth Aspaker, etter at kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) la fram meldingen fredag.

Aspaker sier regjeringen ikke gjør nok for å minske byråkratiet og gi elever som trenger det kvalifisert hjelp.

Både Høyre og Venstre reagerer på at regjeringen legger opp til fortsatt bruk av assistenter i spesialundervisningen og den foreslåtte språktesten av treåringer i barnehagen. Partiene mener den fortsatt skal foretas ved dagens fireårskontroll på helsestasjonene.

Høyre trekker fram at regjeringen med sitt forslag om å lovfeste bruken av assistenter, hvitvasker assistentbruk i stedet for å sette en sluttstrek for dagens omfattende bruk av assistenter i spesialundervisningen.

Vil endre PP-tjenesten

Venstres leder Trine Skei Grande vil ha spesialpedagogene inn som et bærende prinsipp i norsk skole. Partiet kommer derfor til å foreslå en omfattende endring av PP-tjenesten, kombinert med en egen rekrutteringsplan for å sikre mange nok spesialpedagoger.

Hun er også svært skeptisk til at de statlige hørselsgrunnskolene ved kompetansesentrene Statped Vest (Hunstad skole), Skådalen og Nedre Gausen foreslås nedlagt.

– Jeg registrerer at det allerede har vakt betydelig debatt hos berørte parter. Derfor har en samlet opposisjon bedt om en særskilt behandling av dette spørsmålet og frys i nedleggelsesprosessen, sier Skei Grande.

Flere yrkesgrupper

Kristelig Folkepartis nestleder Dagrun Eriksen påpeker at barna meldingen retter seg mot også har et liv utenfor skolen som kan påvirke dem.

– Jeg savner en satsning på å få flere yrkesgrupper inn i skolen som kan sørge for en flerfaglig forståelse av barnas situasjon. Førskolelærere og lærere må få kompetanse på å se og oppdage blant annet omsorgssvikt, og andre yrkesgrupper som barnevernspedagoger i skolen vil sikre at barna får den hjelp og oppfølging som trengs, avslutter Eriksen.

Fremskrittspartiets Tord Lien, som er 2. nestleder i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, trekker fram at meldingen ikke går inn for å endre Opplæringslovens paragraf 5-1 om rett til spesialundervisning.

– Ressurssluket ligger der og uten en endring i den er det ikke mulig å få til tidlig innsats og dermed lavere totalt ressursbehov, sier han.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS