Nyheter

Krever alle barn i samme klasserom

Interesseorganisasjonen SAFO håper regjeringen sikrer funksjonshemmede barn retten til å delta i vanlig undervisning.

Publisert Sist oppdatert

Samarbeidsforumet for funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO) håper regjeringen vil slå fast denne retten i stortingsmeldingen om spesialpedagogikk som legges fram førstkommende fredag. Stortingsmeldingen har fått tittelen «Læring og fellesskap» og dreier seg blant annet om inkludering og spesialpedagogiske tiltak i barnehagen og skolen.

Meldingen bygger på rapporten «Rett til læring» som Midtlyngutvalget overlevert departementet i juli 2009. Det er store forventninger til stortingsmeldingen, som er den første på 13 år om spesialpedagogikk. Regjeringen har mottatt over 360 høringsinnspill i prosessen.

SAFO har vært blant de mest engasjerte. Daglig leder Bettina Thorvik sier medlemmene er svært spente på meldingen.

– På en rekke punkter var vi ikke fornøyde med Midtlyngutvalgets rapport, og vi håper stortingsmeldingen har klart å rette opp i disse svakhetene og balansere hensynene bedre, sier Thorvik til NTB.

Alle må med

SAFOs hovedkrav er at stortingsmeldingen ettertrykkelig slår fast at funksjonshemmede barn har rett til å gå i vanlige klasser der de bor.

– I dag opplever vi at kommunene oppretter stadig flere spesialklasser, og at elever med funksjonshemninger blir tatt ut av den store massen. Vi var veldig skuffet over at Midtlyngutvalget ikke stadfestet hva en inkluderende skole er, eller redegjorde for konsekvensene av en slik segregering, sier Thorvik.

– Ved å plassere disse elevene i egne klasser gir man et tidlig signal om at disse menneskene ikke tilhører samfunnet. Det gjør at andre barn ikke blir kjent med dem, og opplever dem som «rariteter» når de ser dem på gata. Det andre er at elevene med funksjonshemning får noe å strekke seg etter og måle seg opp mot når de er i inkluderte klasser, og det er kjempeviktig for deres læring, sier hun.

SAFO mener dagens spesialundervisning er uten kvalitetssikring.

– Vi får så mange tilbakemeldinger fra foreldre om at alt barna deres lærer, er de samme eventyrene om igjen, og å steke vafler og gå på tur. Det finnes i dag ikke noen verktøy som måler at disse elevene faktisk lærer noe og utvikler seg, sier Thorvik.

SAFO representerer rundt 4 prosent av elevmassen, og frykter at disse elevene vil tape i kampen mot de rundt 20 prosentene med ulike læringsvansker som stortingsmeldingen også omhandler.

Ifølge Midtlyngutvalget vil hvert fjerde barn ha behov for ekstra oppfølging i hele eller deler av utdanningsløpet.

60 tiltak

Utvalget ble ledet av kommunaldirektør i Trondheim kommune, Jorid Midtlyng, og hadde som mandat å vurdere spesialundervisningens organisering, ressursbruk og resultater. Utvalget ga daværende kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) 60 konkrete forslag til forbedringer, da de overleverte innstillingen for over ett og et halvt år siden.

Tettere oppfølging, mer fleksible opplæringsløp, målrettet bruk av spesialpedagogisk kompetanse, en forsterket PP-tjeneste og regionale Statped-sentre som skal sikre barns og unges rett til læring, var blant forslagene. Utvalget foreslo også å gi alle barn og unge en læringsbok som skal følger deres læring og utvikling gjennom barnehage, grunnskole og videregående opplæring.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS