Nyheter
Klare forbedringsområder på barneverninstitusjonene
Nesten sju av ti barn og unge som bor på institusjon, sier at de har det bra. Det betyr at mer enn tre av ti barn ikke føler seg trygge eller har det bra, mener man i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).
Direktoratet støtter seg på opplysninger fra den første brukerundersøkelsen blant barn og unge på private og statlige institusjoner.
– Våre tjenester skal være trygge og sikre, og derfor må vi finne ut hva som ligger til grunn for at en såpass stor andel av dem som bor i institusjon, svarer at de ikke føler seg bra eller trygge der de bor, sier direktør for Bufdir, Mari Trommald.
Undersøkelsen viser at de fleste barn i statlige fosterhjem har det bra og føler seg trygge, og at samarbeidet mellom barna og fosterforeldrene fungerer godt.
Barna ble spurt
815 barn og unge over hele landet ble spurt i denne undersøkelsen, som heretter skal gjennomføres hvert år.
– Å spørre barn er den eneste måten å bli bedre på. Hvordan de som mottar tilbudet vårt opplever det og hvordan det fungerer, er avgjørende å vite, sier Trommald.
Av de 815 barna var 53 prosent gutter og 47 prosent jenter. 42 prosent av de spurte bodde på institusjon mens 44 prosent bodde i statlige fosterhjem.
Undersøkelsen gir ifølge direktør Trommald ikke grunnlag for å si at én av Barne-, ungdoms- og familieetatens (Bufetat) fem regioner er bedre enn en annen. Forbedringsområdene er de samme i alle regioner.
Ikke nok tid
Resultatene indikerer ifølge Bufdir at mange barn og unge opplever at de voksne hjelper dem og ønsker at de skal ha det bra. Men så mange som 40 prosent opplever at de ansatte i institusjonene ikke har nok tid til dem.
Over halvparten svarer at de ikke får vite hva som står om dem i rapporter, og 40 prosent avkrefter at de får være med og bestemme viktige ting som handler om dem selv.
– Dette er alvorlige tilbakemeldinger fra barna. Derfor arbeider vi nå med å utvikle en brukerstrategi som skal sikre barna medvirkning og innsyn i deres sak. Dette handler også om hvordan vi forholder oss til barna, hvordan vi møter dem og hvordan vi jobber for å bygge gode relasjoner til det enkelte barn, sier Trommald.
(©NTB)