Nyheter

Hver fjerde femteklassing savner utfordringer

Hver fjerde femteklassing synes skolearbeidet byr på for få utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

24,9 prosent av elevene svarer at de alltid eller ofte opplever at de ikke får nok utfordringer. 43,8 prosent opplever at det skjer noen ganger, mens 31,3 prosent aldri opplever å mangle utfordringer i skolearbeidet.

Andelen synker når elevene blir eldre. I sjetteklasse svarer 22,4 prosent at de ikke får nok utfordringer, mens tallet er 19,5 prosent i sjuendeklasse.

Samtidig er det de yngre elevene som er mest motivert for skolearbeid, viser undersøkelsen Meninger fra klasserommet – Analyse av Elevundersøkelsen 2010, skriver Aftenposten.

Elever fra femteklasse til tredje trinn på videregående skole har i undersøkelsen svart på i hvilken grad de opplever utfordringer i skolearbeidet. På videregående trinn 1 er det flest som mener at de har nok å takle. Her svarer bare 15,7 prosent at de ikke har nok utfordringer i arbeidet.

Elevenes uttrykk for ønske om mer utfordringer stemmer med resultater fra internasjonale undersøkelser, mener Anne Berit Kavli i Utdanningsdirektoratet.

– Det er et viktig signal at elevene gir uttrykk for et ønske om mer utfordringer, og her har skolen utfordringer knyttet til å få ut hele potensialet til elevene. Det er dessuten slik at tilpasset opplæring gjelder for alle, også de flinke elevene, sier Kavli.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS