Nyheter

Huskemester vil ha PC-frie klasserom

Elevene blir distrahert av datamaskiner og ødelegger konsentrasjon og evnen til å huske, mener VM-deltaker i hukommelse.

Publisert Sist oppdatert

Oddbjørn By sier til avisa Vårt Land at oppmerksomheten blir dårligere hvis elevene sitter med datamaskiner koblet opp til Internett. Dermed blir det også vanskeligere å huske.

By mener det er viktig å skille mellom arbeid og læring. Databruken bør begrenses når elevene skal lære.

– På datarommet kan målet være å skape variasjon og spenning rundt teorien. Klasserommet bør assosieres med læring. Ikke Facebook eller kabal, sier han til avisen.

I tillegg til at aktivitet på nett er forstyrrende når elever skal lære noe nytt, går det også mellom 6 og 10 prosent saktere å lese på skjerm enn papir. Ifølge førsteamanuensis Anne Mangen ved Universitetet i Stavanger er det en rekke fordeler ved å bruke papir framfor datamaskin, når elevene skal lære.

– Jeg er ikke generelt mot bruk av PC, men vi må være kritiske til hvilke digitale læremidler som passer best til hva, sier hun til Stavanger Aftenblad.

Powered by Labrador CMS