Nyheter
Huskemester vil ha PC-frie klasserom
Elevene blir distrahert av datamaskiner og ødelegger konsentrasjon og evnen til å huske, mener VM-deltaker i hukommelse.
Oddbjørn By sier til avisa Vårt Land at oppmerksomheten blir dårligere hvis elevene sitter med datamaskiner koblet opp til Internett. Dermed blir det også vanskeligere å huske.
By mener det er viktig å skille mellom arbeid og læring. Databruken bør begrenses når elevene skal lære.
– På datarommet kan målet være å skape variasjon og spenning rundt teorien. Klasserommet bør assosieres med læring. Ikke Facebook eller kabal, sier han til avisen.
I tillegg til at aktivitet på nett er forstyrrende når elever skal lære noe nytt, går det også mellom 6 og 10 prosent saktere å lese på skjerm enn papir. Ifølge førsteamanuensis Anne Mangen ved Universitetet i Stavanger er det en rekke fordeler ved å bruke papir framfor datamaskin, når elevene skal lære.
– Jeg er ikke generelt mot bruk av PC, men vi må være kritiske til hvilke digitale læremidler som passer best til hva, sier hun til Stavanger Aftenblad.