Nyheter

Gjør gjerne leksene mens de andre leker

Mens de 23 andre har gått hjem eller til SFO, sitter 29 av elevene på første trinn på Korsgård skole igjen en halvtime ekstra.

Publisert Sist oppdatert

De har foreldre som har meldt dem på den nye lekseordningen. Og selv protesterer de ikke. Å gjøre leksene på skolen er «greit» eller «fint», sier de.

To tøyser litt og brekker opp et viskelær. Men de fleste har skrive-/tegnebok og pennal framme før assistent Stine Johansen Kvisler ber dem om det. Sammen leser de dagens tekst i kor. Så skal de tegne det de har lest. Hver dag unntatt fredag gjør de leksene her, med hjelp av en assistent fra SFO. En dag i uka er også kontaktlæreren med.

– Intensjonen med leksehjelp er god, mener både rektor Rigmor Bidne-Mork og SFO-leder Heidi Johansen, som er ansvarlig for opplegget.

Men de mener leksehjelpen helst bør gis av lærere, og er usikre på hvor mye ordningen bidrar til læring og sosial utjevning.

– I en stor gruppe er det vanskelig for to assistenter å gi den samme nære oppfølgingen som det foreldrene kan gi hjemme, sier Johansen.

– Det er ikke de minste som trenger dette mest. De har så lite lekser at det er vanskelig å aktivisere dem en hel halvtime hver dag. Men vi har mange på 5. til 7. trinn som trenger assistanse til leksene. De har ikke noe tilbud, sier Bidne-Mork.

Hun mener leksehjelpen favner bredt, uavhengig av sosial bakgrunn. – Men de mest ambisiøse foreldrene vil heller hjelpe ungene med leksene selv.

Powered by Labrador CMS