Nyheter

Fra åpen til lukket løsning

Da Førde ungdomsskole i ble bygd i 1971 var det med en fullstendig åpen løsning. Nå er de tilbake til tradisjonelle klasserom. Ingen av delene er optimalt, ifølge rektor Kjell Skaaheim.

Han har jobbet ved skolen nesten siden den ble bygd, og har vært med på hele prosessen fra åpen skole til en mellomløsning og til slutt klasserom.

- Problemet med de åpne løsningene var at de ikke var lyddempet overhodet og lærerne visste ikke hvordan de skulle jobbe i en slik skole. Det endte med at det ble drevet undervisning etter tradisjonelt mønster. Det var belastende.

Etter hvert kom det derfor opp vegger med dører mellom klasserommene, en løsning som også ga fleksibilitet. Men da dørene ble slitte og måtte skiftes ut, ble det satt inn hele vegger. Nå har 30 elever et klasserom på 60 kvadratmeter å boltre seg på.

- Nå føler vi at vi har gått for langt i den andre retningen. De trange klasserommene gir lite rom for fleksibilitet, for eksempel i forhold til møblering. I dag er bussoppstilling den eneste løsningen, sukker Skaaheim.

- Har noen ringt dere for å be om råd nå som åpne løsninger er på vei inn igjen?

- Nei, faktisk ingen.

Skrevet av: Eli Kristine Korsmo

Powered by Labrador CMS