Nyheter

For mye sommel og rot i timene

Altfor mye skoletid går med til ting som ikke har med læring å gjøre: få elevene på plass, skape ro, gi beskjeder. Dette er en av flere høyst foreløpig konklusjoner statsminister Jens Stoltenberg (Ap) trekker etter en runde med skoleforskere.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag hadde han og kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) samlet seks sentrale utdanningsforskere på et konferanserom i regjeringsblokken for å bli oppdatert om det siste på pedagogikkens område. Senere skal det holdes lignende møter med lærere, rektorer og foreldreorganisasjoner.

- Bakgrunnen for dette møtet er at regjeringen ønsker å komme i dialog med folk som kan mye om skole. Situasjonen i den norske skole er mangfoldig og ikke bare svart. Mye er bra, men vi sliter med utviklingstrekk som går mange år tilbake, sier Stoltenberg.

Regjeringen skal i løpet av våren legge fram en stortingsmelding om kvalitet i skolen, et første utfyllende svar på hvordan man ønsker å rette opp de manglene som påpekes i den internasjonale PISA-undersøkelsen.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS