Nyheter

Fikk smekk for nivådeling i skolen

JEVNAKER: Jevnaker skole delte elevene inn etter nivå i norsk, matte og engelsk. De fleste lærere, elever og foreldre likte ordningen som Fylkesmannen nå har stemplet som ulovlig.

Publisert Sist oppdatert

- Det var mer hjelp å få i fjor, da jeg var på blå gruppe i norsk. Jeg lærte mer da, sier André Glemmestad i 9B til Kommunal Rapport.

Han synes ikke det er flaut at han ble plassert i gruppe blå (laveste nivå) i norsk i fjor. Da er det verre å være blant «nerdene» i gruppe rød (høyeste nivå), mener han.

Nå er det uansett slutt på at elevene ved Jevnaker skole blir delt inn etter ferdigheter i basisfagene. Etter et tilsyn i høst har Fylkesmannen i Oppland fastslått at skolens praksis er i strid med opplæringsloven.

Tilpasset opplæring

Ifølge Fylkesmannen er det bare tillatt med inndeling etter faglig nivå for «kortere tidsperioder». «Loven åpner ikke for mer permanent organisering etter faglig nivå over lengre tid eller i mange/alle timer i et fag», heter det i tilsynsrapporten.

- Det er forbudt å ha nivådeling i alle fagets timer. Der har vi bommet, medgir rektor Karen Dynna ved Jevnaker skole.

Hun har nå fjernet den siste rest av ordningen som ble innført for to år siden, som resultat av et lokalt utviklingsprosjekt ved innføringen av Kunnskapsløftet. Målet var å få til bedre tilpasset opplæring for alle elever. Ifølge Dynna var det også resultatet.

- Nivådeling har vært en god ordning, som har bidratt til mer ro og større faglig fokus. Vi har foretatt en veldig grundig evaluering, og fått veldig positive tilbakemeldinger, både fra elever, foreldre og lærere. Hadde vi fått lov, ville vi videreført ordningen, sier rektoren.

KS-direktør Eva Lian reagerer på at Fylkesmannen overprøver Jevnaker skoles «profesjonelle skjønn».

- Å få til tilpasset opplæring er en stor og krevende utfordring, som mange skoler strever med. Jevnaker skole må få anledning til å prøve ut en ordning den mener fungerer. Jeg spør meg om Fylkesmannen kan ha et bedre profesjonelt skjønn enn de som kjenner situasjonen og elevene ved skolen, sier hun til Kommunal Rapport.

Per Muggerud er tillitsvalgt for lærerne ved Jevnaker skole. Han mener nivådelingen fungerte bedre enn dagens blandede klasser, men får ingen støtte fra Utdanningsforbundet sentralt.

- Det er godt forskningsmessig belegg for at systemer med nivådeling er uheldig. Det bidrar ikke til et godt opplæringstrykk, sier forbundets nestleder Per Aahlin.

Han er enig med Lian på ett punkt: At skoler og lærere strever med å oppfylle målet om tilpasset opplæring. Han har sett ulike modeller lykkes i ulik grad, men kjenner ikke til andre som har gjennomført nivådeling like konsekvent som Jevnaker.

- Tilpasset opplæring er en hodepine for skole og lærere. For å få det til trengs både mer veiledning om hva dette egentlig er, og mer ressurser, sier Utdanningsforbundets nestleder.

I 9B på Jevnaker skole har kontaktlærer Tone Colbjørnsen gitt en første innføring om kvadrattall på tavla. Nå løper hun i skytteltrafikk mellom 28 pulter. For hver elev som får hjelp, rekker flere nye opp hånda. For å holde orden på køen, skriver elevene opp navnet sitt på tavla. Lista blir lengre og lengre utover timen.

- Mye rot og styr

- Nei, svarer Colbjørnsen kontant, når vi spør om hun klarer å gi tilpasset opplæring til alle elevene.

- Jeg springer som en strikk. Men personlig har jeg ikke noe imot at nivådelingen ble fjernet. Jeg synes noe av kontinuiteten ble borte, og ville heller hatt to lærere i klassen, sier hun.

Mange jenter i 9B liker å være i sin egen klasse i alle fag, framfor å bli delt og blandet med andre elever på trinnet, slik som i fjor.

- Det var så mye rot og styr om hvor vi skulle være, og hva vi skulle ha med. Det ble nesten nytt klasserom for hver time, sier Oda Bjellum.

Men de fleste guttene synes savner fjorårets nivådelte grupper, i alle fall i norsk ogengelsk.

- På gruppene fikk jeg mer hjelp, hvis jeg ikke skjønte noe. Nå må jeg vente så lenge på hjelp, sier Nor Sivert Selte Larsen.

Rektor Dynna mener det er de flinkeste elevene, samt elever som er på grensen til å ha behov for spesialundervisning, som har tjent mest på nivådelingen. De flinkeste fikk større utfordringer. De som sliter faglig fikk mer hjelp, fordi de ble plassert i små grupper, sammen med elever som har vedtak om spesialundervisning.

Nå som nivådelingen er fjernet, er det bare elever med spesialundervisning som tas ut av klasserommet. Det virker mer ekskluderende enn nivådelingen, mener rektoren.

Færre lærere

Fra i høst hadde skolen uansett ikke lærere nok til å dele inn elevene i så mange grupper. Derfor fortsatte bare 10. trinn med nivådeling fram til Fylkesmannen satte en stopper for det. De to foregående skoleårene har elevene helt ned til 5. trinn blitt delt inn i opptil seks grupper på grunnlag av kartleggingsprøver. Slik ville de fleste elevene fortsatt ha det, ifølge elevrådsleder Emmeline Torp (10. trinn).

- Nivådeling var veldig bra, for alle fikk lære på sitt nivå. Det er ikke noe gøy å måtte lese for hele klassen, hvis en ikke leser så godt. Det går bedre når en ikke føler seg dårligere enn de andre, sier Torp, som sier det aldri var snakk blant elevene om hvilken gruppe de var på.

- Man behøver ikke være dum for å være i blå gruppe. Noen var på blå i ett fag og på rød i et annet, og mange som begynte på blå ble flyttet til gul etterpå.

Jevnaker kommune skåret veldig dårlig på nasjonale prøver i fjor. På årets prøver gikk det mye bedre i alle fag. Det er uvisst om nivådelingen har bidratt til framgangen på 8. trinn.

Powered by Labrador CMS