Nyheter
Ett av ti barn har språkvansker
Ett av ti norske barn har problemer med å gjøre seg forstått. Det viser den første kartleggingen av barns språkvansker i Norge.
Ingen kan forklare med sikkerhet hvorfor disse barna ikke klarer å følge med. Barna har en normal utvikling ellers, men har likevel vanskelig med å uttrykke seg muntlig, viser undersøkelsen som Lillan Holund-Møllerhaug, spesialist i klinisk nevropsykologi, står bak.
Hollund-Møllerhaug har spurt foreldrene til alle barn i 2. til 4. klasse i Haugesund kommune om barnas muntlige språk. Hun mener svarene er representative for landet som helhet, skriver Aftenposten.
Noen av barna klarer ikke å snakke rent, andre har problemer med å formulere hele, forståelige setninger, mens atter andre sliter med å forstå hva ordene betyr. Enkelte har problemer med å skjønne de sosiale kodene.
– Spesielt vanskelig er det når det forventes at de muntlig skal forklare kompliserte meninger og følelser. Mange av barna kan bli mobbet for at de snakker barnslig, sier Hollund-Møllerhaug.
I forbindelse med de spesifikke språkvanskene kan man utelukke hørselstap, lav intelligens, fysiske handikap og kjente syndromer og miljøforhold, som at barnet sjelden blir snakket med. Likevel henger de ikke med i den språklige utviklingen.
Skolefaglige problemer som lese- og skrivevansker blir gjerne resultatet om språkvanskene ikke tas tak i.
En del av barna i undersøkelsen fikk allerede hjelp, men hun møter ofte barn som ikke er oppdaget.
(©NTB)