Nyheter
En firedel leser dårlig
Årets nasjonale prøver viser ingen framgang for Skole-Norge.
Som i fjor er rundt en firedel av elevene fortsatt på laveste mestringsnivå i lesing, regning og engelsk. Så mange tilhører det laveste av tre mestringsnivå på 5. trinn eller de to laveste av fem nivåer på 8. trinn.
- Årets prøver hadde samme vanskegrad som fjorårets, og resultatene fordeler seg omtrent likedel på ulike mestringsnivåer i år som i fjor. Med alle mulige forbehold kan vi si at elevenes ferdigheter er på samme nivå i år som i fjor, sier fungerende direktør Hege Nilssen i Utdanningsdirektoratet til Kommunal Rapport.
Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) mener derimot at resultatene ikke sier noe om utviklingen på nasjonalt plan.
- Om elevene nasjonalt sett blir bedre og lærer mer, kan vi ikke svare på. Da må vi sammenligne oss med andre land og over lengre tid, svarte Solhjell gang etter gang på spørsmål fra pressen.
Han vil derfor ikke svare på om han er skuffet over manglende framgang nasjonalt sett. Solhjell mente resultatene derimot kan vise hvilke skoler, kommuner og fylker som gjør det relativt bedre eller dårligere enn i fjor.
Han oppfordrer skolefolk, foreldre og særlig lokalpolitikere til å bruke resultatene til å forbedre opplæringen. Regjeringen vil innføre en plikt for alle kommuner til å rapportere om resultatene, blant annet fra nasjonale prøver, til sine politikere. Forslaget er på høring nå.