Nyheter

Eksamensresultater skal rett på nett

Nå vil Læringssenteret ha resultatene i grunnskolen fram i lyset, og mye raskere enn før. Årets eksamensresultater skal på Internett alt i september.

For første gang i norgeshistorien ble gjennomsnittlige eksamenskarakterer i grunnskolen i alle kommuner offentliggjort nå i vår. Nå ligger karakterstatistikken på Internett, med Læringssenterets kommentarer. Det var senterets direktør Jostein Osnes som tok den beslutningen.

- Vi har underbrukt den informasjonen som ligger i eksamenskarakterene. Det er klart at det er mye å lære gjennom å sammenligne resultatene i ulike kommuner, sier direktør Osnes til Kommunal Rapport.

Men direktøren er slett ikke fornøyd med det som nå er gjort. Tallene som ligger på Internett, er bare første skritt i en større pakke. Første bud er å få opp hastigheten på publiseringen.

- Det er jo for dumt at eksamenskarakterene ikke kommer på lufta før det er tid for neste eksamen. Det må gå mye raskere. Vi prøver å få ut årets resultater alt i september. I år fikk vi inn resultatene på papir, og det holder ikke. Innsamlingen må foregå elektronisk, sier Osnes.

Han har vært direktør på Læringssenteret siden det åpnet for halvannet år siden. Læringssenteret på Tøyen er Statens Datasentral for eksamensresultater i grunnskolen og videregående skole. Læringssenteret lager også eksamensoppgavene, og skal i det hele tatt drive kvalitetskontroll av den offentlige skolen.

Det statlige skolebyråkratiet har ikke vært kjent for stor åpenhet. Da Kommunal Rapport ba Læringssenteret om karakterstatistikk for alle kommunene tidligere i vinter, ble vi ganske bryskt avvist. Slikt gjorde man ikke. Etter at Kommunal Rapport likevel publiserte karakterstatistikken for 306 kommuner, kom plutselig tallene fra Læringssenteret.

- Ville Læringssenteret publisert karakterstatistikken nå i vår, hvis ikke Kommunal Rapport hadde gjort det først?

- Ja, det ville vi. Jeg bestilte slike statistikker for flere måneder siden, men det tok litt tid å få det ferdig. Vi ville ikke publisere tallene uten kommentarer. Det er lett å trekke for lettvinte konklusjoner av slike kommunetall. Blant annet er det en del kommuner med svært få elever. Nå ligger alt på Internett, og det er jeg fornøyd med.

- Hva har regjeringsskiftet betydd for den nye åpenheten i Læringssenteret?

- Den nye regjeringen legger mer vekt på resultatene i skolen og på å informere om resultatene. Men tallene ville kommet uansett. Det er en trend i samfunnet mot større åpenhet. Skoleverket må følge med i den utviklingen.

- Hvorfor har ikke Læringssenteret tidligere offentliggjort karakterstatistikken for kommuner?

- Det har ikke vært oppfattet som korrekt å gi ut for mye opplysninger om resultater i grunnskolen. Det har vel vært slik at man har vært lite opptatt av resultatene. Man har bare vært opptatt av ressursene som blir puttet inn og prosessene i skolen. Nå tenker vi annerledes. Det er klart man kan lære mye av å sammenligne resultatene sine med nabokommunen.

- Læringssenteret vil ikke publisere eksamensresultater for hver skole. Hvorfor ikke? Det gjøres nå både i Sverige og i Danmark.

- I Danmark var det stor ståhei om saken, da Jyllandsposten fikk presset ut slike tall nå i vinter. I Sverige er det heller ikke lenge siden skoleresultatene kom ut. Vi mener at karakterstatistikk for skolene er kommunenes eiendom. Den enkelte kommune må vurdere om de skal offentliggjøres, sier Osnes.

Powered by Labrador CMS