Nyheter

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Databruk ufortjent syndebukk i klasserommet

Lærere har en økende utfordring med elever som spiller spill og bruker sosiale medier i klasserommet. Likevel ønsker Senter for IKT i utdanningen mer databruk i undervisningen.

Publisert Sist oppdatert

Undersøkelsen «Monitor 2010» viser at det nærmest foregår en katt og mus-lek i norske klasserom.

Lærere prøver å kontrollere og begrense elevenes tilgang til sosiale medier og internett, mens elevene lager stadig nye strategier for å omgå reglene og komme seg på nett når de vil.

Senter for IKT i utdanningen advarer mot å møte utfordringene med trusler, overvåking og kontroll. De påpeker at det snart vil være nesten umulig å hindre at elever stadig lenger ned i alder, kommer seg på nettet hvis de ønsker det.

IKT-senteret ser ikke den uønskede databruken som et hovedproblem, heller som et symptom på manglende engasjement og klasseledelse.

(©NTB)

IKT i skolen

*Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i det daglige skolearbeidet er mer utbredt i videregående skole enn i grunnskolen

*Forskjellen mellom aldersnivåene har økt i perioden fra 2003 til i dag.

*I tillegg til forskjeller mellom videregående skoler og grunnskolen generelt, er det også store variasjoner mellom skoler, trinn og elever.

*Disse forskjellene gjelder både elever og lærere.

*Norsk er det faget hvor IKT brukes hyppigst, og skriving er den aktiviteten som oftest gjøres med datamaskin.

*Resultatene fra tidligere Monitor-undersøkelser tyder på at det er store ulikheter mellom elever når det gjelder bruk av datamaskin og nivå av digital kompetanse.

*Disse ulikhetene ser ut til å henge sammen med elevenes skoleprestasjoner generelt, samt andre faktorer, som foreldres utdanningsnivå.

*I tillegg påvirkes elevenes digitale kompetanse av den enkelte skolens satsning på IKT.

*Ved skoler som har en IKT-ansvarlig i full stilling, rapporteres det om høyere bruk av IKT i fagene, samt høyere digital kompetanse blant elever og lærere, enn ved skoler som ikke har en egen IKT-ansvarlig i full stilling.

(Kilde: Monitor)

(©NTB)

Monitor-undersøkelsene

*Monitor er en kvantitativ undersøkelse gjennomført blant elever, lærere og skoleledere i grunnopplæringens 7. trinn, 9. trinn og videregående trinn 2.

*Undersøkelsen kartlegger faglig og pedagogisk bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i skolen.

*Monitor er gjennomført annethvert år siden 2003.

*Kartleggingsarbeidet gjøres nå av Senter for IKT i utdanningen.

*I 2010 ble det gjennomført en kvalitativ undersøkelse med intervjuer av elever og lærere for å utdype data fra 2009 og å forberede den kommende Monitor 2011.

(Kilde: IKT-senteret)

(©NTB)

Powered by Labrador CMS