Nyheter
Dårlige karakterer gir frafall
Dårlige karakterer på ungdomsskolen er den viktigste årsaken til frafall i videregående. Men forbygging av frafall må begynne i barnehagen.
KS har engasjert to konsulentselskaper til å kartlegge årsaker til frafall i videregående skole og gi forslag til forbedringer.
Forskning viser at barn som presterer dårlig på skolen i tidlige år, også vil prestere dårlig senere, om ikke tiltak ikke settes inn. Læringsproblemer forsterker seg utover i skoleløpet. Derfor er tidlig innsats viktig. Å utvikle språk og tallforståelse må derfor begynne i barnehagen. Siden må man følge godt opp i overgangene fra barnehage til barneskole, fra barneskole til ungdomsskole, og ikke minst fra ungdomsskole til videregående skole.
Flere kommuner og fylkeskommuner gjør en innsats for å bedre læringen og hindre frafallet. Gode eksempler er samlet inn av konsulentene og gis ut i FOU-rapporten «Tidlig innsats – inspirasjon til arbeid for sosial utjevning og bedret læring».
Én av tre dropper ut
Rundt 30 prosent av elevene fullfører ikke videregående på normert tid. Mange er «drop outs», som aldri tar opp igjen skolegangen. De havner tidlig på trygd og har vansker med å komme i arbeid. Samfunnsmessig er det mye penger å spare på å få ungdommen gjennom videregående. Men hensynet til den enkelte ungdommen er like viktig.
– Det er et individproblem ikke å komme igjennom skoleløpet. Å avslutte noe man har startet på, er en verdi i seg selv, sa KS-direktør Sigrun Vågeng da rapportene ble lagt fram i dag.
Mange har tiltak
I rapporten er det flere kommuner som blir trukket fram som eksempler på noen som gjør en innsats. Blant dem er Sande i Vestfold, som satser på et helhetlig grep. De begynner med en før-fødselsinnsats med oppfølging av gravide.
Finnmark fylkeskommune har 50 prosents frafall blant gutter. I Båtsfjord kommune er det startet et eget gutteprogram, særlig med tanke på å få dem til å lese. I Klepp i Rogaland jobbes det spesielt med overgangene. Verdal i Nord-Trøndelag har et basisteam på ungdomsskolen som følger opp elever som står i fare for å droppe ut. Bamble i Telemark satser på samarbeid mellom ungdomsskole og videregående skole.
Frafall i videregående begynner med høyt fravær. Halden har et prosjekt hvor frafall blir fulgt ekstra nøye opp, og det har gitt resultater. Hordaland fylkeskommune satser på god informasjon til flerspråklige og deres foreldre, og Ulsrud skole i Oslo kartlegger elevenes motivasjon, fravær eller andre problemer før skolestart.
Det er startet en nasjonal dugnad for å få flere til å fullføre videregående, og inspirasjonsheftet er en del av dette.