Nyheter

Bruk hue-kampanje mot mobbing

Denne høsten vil ti tusen ungdomsskoleelever og foreldre i Østlandsområdet få besøk av Bruk hue-kampanjen. Kampanjen skal forebygge mobbing på mobil og internett.

Publisert Sist oppdatert

Bruk hue-turneen ble åpnet av barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt (Ap) på Nordby ungdomsskole på Jessheim torsdag. Huitfeldt har selv vært elev på denne skolen.

- Dette er en veldig viktig kampanje. I dag tilbringer ungdom mye tid på den digitale oppvekstarenaen, mange opplever å bli mobbet på internett og mobilen. Ungdommen er mer sårbar, og mobbingen kan få større konsekvenser enn før, sier Anniken Huitfeldt til NTB.

En undersøkelse som er gjennomført av Opinion på oppdrag av Telenor, viser at behovet for informasjon om digital mobbing er stort. Hele 85 prosent av norske foreldre tror at de nye kommunikasjonsformene internett og mobil bidrar til å gjøre mobbing mer vanlig.

Av barna mellom 10 og 15 år sier nesten halvparten at de enten selv har mobbet andre via mobil eller internett, eller at de kjenner noen som har det.

Endre holdninger

Røde Kors, BarneVakten, Telenor og Medietilsynet står bak kampanjen som tar sikte på å endre holdninger og gjøre ungdom mer bevisste.

Undersøkelsen viser også at mer enn en av tre foreldre ikke snakker med barna sine om erting eller mobbing på mobil eller internett. Og barna svarer omtrent det samme.

- Det er ikke alltid barn har lyst eller anledning til å snakke med foreldre om temaer som digital mobbing. Derfor er det viktig at barna har et sted å henvende seg. Røde Kors er der for barna gjennom Kors på Halsen hvor de kan lufte bekymringer og spørsmål med en trygg voksen, sier president i Røde Kors, Sven Mollekleiv.

Røde Kors-telefonen for barn og ungdom på 800 333 21 markerer sitt 25-årsjubileum i år.

- Flere og flere ringer for å ha en voksen å snakke med. I sommer hadde vi 40 prosent flere henvendelser enn de to foregående somrene, sier Mollekleiv til NTB.

Dialog

På nettstedet Røde Kors/ Kors på halsen tør mange å skrive ting som de ikke våger å si. Blant dem som skriver til oss avslører 10 prosent alvorlige forhold, sier Røde Kors-presidenten.

Han tror kampanjen vil gjøre ungdomsskoleelevene og foreldrene mer bevisste og få dem til å se konsekvensene av ting som i utgangspunktet kanskje bare var ment som tull.

Bruk hue-kampanjen viser tre filmbiter der - et i utgangspunktet uskyldig mobilfoto av en kamerat i dusjen - viser seg å få store konsekvenser. Mellom hver av filmsekvensene vil både elever og foreldre kunne delta i diskusjon og få konkrete råd om hvordan de kan bekjempe digital mobbing.

Planen er å videreføre kampanjen fra de 50 Østlandsskolene til andre steder i landet neste år.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS