Nyheter
Bekymret over at nærskolen velges bort
Kvalitetssvikt og mangel på ressurser og kompetanse i ordinær skole øker bruken av spesialskoler, tror statssekretær Lisbet Rugtvedt (SV) i Kunnskapsdepartementet.
Rugtvedt liker slett ikke at flere elever tas ut av ordinær skole, stikk i strid med vedtatt skolepolitikk.
- Vi ønsker en inkluderende skole, der alle har plass og muligheter til å utvikle seg og nå sine mål. Vi er derfor veldig bekymret over at så mange foreldre uttrykker at nærskolen ikke kan gi elever med spesielle behov den tilretteleggingen de trenger, sier Rugtvedt til Kommunal Rapport.
- Snikspesialisering
- Noen elever har opplagt behov for spesialiserte tilbud. Men det er ikke bra hvis det skjer en snikspesialisering av skoletilbudet, med ulike tilbud for ulike former for spesielle behov. Vi ønsker ingen svekkelse av den inkluderende fellesskolen, fastslår Rugtvedt.
Hun understreker at alle har rett til å få et godt og tilrettelagt tilbud på nærskolen. At kvaliteten her svikter på noen områder, kan være årsaken til at stadig flere foreldre velger andre tilbud til barn med spesielle behov, tror statssekretæren.
- Vårt hovedsvar er å få opp kvaliteten i ordinær skole, slik at alle ikke bare kan være der, men også lære der.
- Kan Kunnskapsløftets vektlegging av faglige prestasjoner ha bidratt til at skolene i større grad siler ut elever som forstyrrer eller drar ned resultatene?
- Nei, det tror jeg ikke. At skolene skulle ha egeninteresse av å sortere ut elever, er ikke en rimelig hypotese. Økt fokus på resultater kan derimot føre til at flere får tettere oppfølging. Det er positivt. Jeg tror hovedproblemet er at skolene har for lite ressurser og kompetanse til å tilrettelegge for elever med spesielle behov.
Departementet har satt ned et eget utvalg som skal gjennomgå hele systemet rundt spesialundervisning. Utvalget ledes av kommunaldirektør Jorid Midtlyng i Trondheim og skal legge fram sin rapport neste sommer. Det skal både se på hvordan vanlig skole lykkes med integrering og hvordan spesialtilbudene og støtteapparatet rundt skolene fungerer.
- Det er veldig på tide å gå grundig igjennom dette feltet, som er veldig komplisert. Det er ulike grøftekanter å havne i, sier Rugtvedt.