Nyheter

Advarer mot å lovfeste rettigheter for elevene

KS frykter mer byråkrati og flere rettssaker hvis elevene får lovfestet rett til tilpasset opplæring.

Det kommer fram i høringsuttalelsen til forslaget om nye formål for skolen og barnehagen. Forslaget innebærer at prinsippet om tilpasset opplæring blir tatt ut av formålsparagrafen. I stedet skal elevenes rett til slik tilpasset undervisning omtales i den nye opplæringsloven.

KS frykter at det er første skritt på veien mot en lovfesting. Organisasjonen ønsker i stedet å beholde prinsippet om tilpasset opplæring som en del av formålsparagrafen. Ifølge KS kan en lovfesting føre til krav om at det fattes enkeltvedtak for samtlige elever i kommunen eller fylkeskommunen, og dermed økt byråkrati. Direktør Eva Lian mener en eventuell lovfestet rett til tilpasset opplæring vil skape store problemer for både kommunene og skolene.

- En lovfesting innebærer at elever og foreldre kan bringe saken inn for domstolene dersom de ikke er fornøyd med undervisningen, men det er svært vanskelig for kommunene å dokumentere at skolene driver tilpasset opplæring, sier hun.

KS mener i tillegg at en individuell rett til tilpasset opplæring kan føre til at det kollektivet ansvaret smuldrer opp.

- Faren er stor for at oppmerksomheten flyttes fra kommunenes, skolenes og lærernes ansvar for tilpasset opplæring, til saksbehandlingsrutiner og rettsliggjøring, skriver KS i uttalelsen.

Lian understreker at skolene har blitt langt flinkere til å tilpasse undervisningen til den enkelte elev, men innrømmer at noen fortsatt henger etter.

- Det er derfor viktig at de som ikke har lyktes godt nok, lærer av dem som har fått det til, sier KS-direktøren.

Skrevet av: Erlend Skevik

Powered by Labrador CMS