Nyheter
1 av 4 barn trenger spesialundervisning
Ett av fire barn trenger ekstra oppfølging i skolen, men bare halvparten av dem får det. Kommunene bør strammes opp, mener utvalg.
Et utvalg ledet av Jorid Midtlyng leverte i dag sin innstilling om spesialundervisning til kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV). Her får kommunene kraftig kritikk.
- Regelverket forstås og praktiseres ulikt fra kommune til kommune, fra skole til skole og innad på samme skole. Dette bidrar til store variasjoner i kvaliteten på opplæringen. Problemet er ikke nødvendigvis regelverket i seg selv, men heller måten det etterleves på, heter det i NOU-en.
60 forslag
Midtlyng-utvalget mener at staten bør gi strengere regler for hvilke plikter kommunene skal ha når det gjelder å følge opp barn som trenger ekstra hjelp i skolen.
Bestemmelser om en individuell plan bør hjemles i barnehageloven og opplæringsloven, og bestemmelsene i dagens særlover om individuell plan bør harmoniseres i de aktuelle lovverkene, mener utvalget.
- Det innføres rett til én tjenesteyter (personlig koordinator) ved behov for langvarige og koordinerte tjenester. Det foretas en grenseoppgang mellom spesialisttjenesten innenfor opplæringssektoren (spesialpedagogiske regionsentre) og spesialisthelsetjenestene (barne- og ungdomsklinikkene) knyttet til deres ansvar og oppgaver overfor kommunene, heter det i NOU-en.
Utvalget presenterer hele 60 forslag som skal gjøre skoler og barnehager i stand til å styrke læringsutbyttet til barn og unge med spesielle behov for støtte. Ett av hovedpoengene til utvalget er å forbedre de allmenne ordningene, fremfor å utvikle mer spesialiserte ordninger.
- Garantere læreplass
Ett av forslagene går ut på at alle elever i yrkesfaglige utdanningsprogrammer skal få tilbud om et 2+2-løp, uavhengig av om de får læreplass eller ikke.
- Dersom eleven ikke får plass i lærebedrift, skal fylkeskommunen utvikle et tilbud med to års varighet på linje med opplæring i bedrift, eksempelvis gjennom en elevbedrift. Fylkeskommunene videreutvikler og gjør opplæringstilbud med avvik fra læreplanen tilgjengelig for elever som ved overgang fra grunnskole til videregående opplæring ikke har forutsetninger for studie- eller yrkeskompetanse.
For å sikre seg at flere barn som trenger ekstra hjelp, fanges opp, foreslår utvalget at alle elever skal få en læringsbok fra de går i barnehagen.
- Boka følger barnets og elevens utvikling, læring og læringsmiljø gjennom barnehage, grunnskole og videregående opplæring, heter det i NOU-en.
Innstillingen blir sendt på høring i begynnelsen av august med frist i november.