Nyheter

Vinner på oppgangen

Eiendomsmagnaten KLP fikk best avkastning av pensjonsselskapene i fjor. Men det er strid om tallene.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet skrev sine eiendommer kraftig ned i verdi i 2008, på grunn av finanskrisen. Nå som eiendomsmarkedet er på vei opp, kommer gevinsten. Dermed kan KLP skryte av høyest verdijustert avkastning av de tre pensjonsleverandørene i fjor.

– Vi skrev opp eiendomsporteføljen en del i 2010, men selv uten dette ville vi hatt best avkastning, kommenterer informasjonsdirektør Ole Jacob Frich.

Kjøper storbygg

I de dårlige tidene i eiendomsmarkedet kjøpte selskapet flere bygg i Oslo, noe som gir god avkastning nå. KLP kjøpte i 2007 også Postens brevsenter, som nå blir bygget om og skal huse selskapet Nordea.

– Vi ser at det særlig i Oslo er stor etterspørsel og høy utleiegrad, sier Frich.

Samlet eier KLP nå eiendommer for 27 milliarder kroner.

Frich peker på at KLP har en langt bedre bufferkapital i dag enn for ti år siden, da selskapet ikke hadde buffere til å stå i mot kraftige fall i aksjemarkedet, og ble tvunget til å selge seg ut på dårlig tidspunkt.

– Det har vært et mantra i KLP siden 2002 at vi skal være det mest solide selskapet. Kommuner, helseforetak og offentlige bedrifter er veldig avhengig av forutsigbarhet. Nå har vi en soliditet som setter oss i stand til å tåle svingninger i markedet, uten at vi må selge med tap. Å få så solide buffere at det ikke kommer på tale å kreve inn mer fra eierne, har vært en drivkraft, sier Frich.

– I fjor gikk kommunene som var på anbud, til Vital. Kan dere bruke resultatet til å vinne tilbake kunder?

– Den store kampen for oss, er at de mange som vurderer KLP i løpet av året, faller ned på at de ønsker å bli hos oss. Så vil vi svært gjerne vinne nye kunder. Med disse resultatene er vi i stand til å vinne kunder tilbake, mener Frich.

Selskapet setter 2,6 milliarder kroner inn på kundenes premiefond, som de kan betale årets reguleringspremie med.

Det er bokført resultat som er basis for hva som føres tilbake til kundene, ikke det verdijusterte resultatet. Vital bokfører klart mest. Ifølge rådgivningsfirmaet Aon Hewitt vil antakelig derfor Vital-kundene få mest penger tilbakeført.

Ulik praksis

Et problem med tallene er imidlertid at selskapene justerer sine eiendomsverdier på ulike måter og til forskjellig tidspunkt. Siden KLP skrev ned verdiene mer i 2008 – da selskapet hadde klart dårligst resultat – har det også hatt større mulighet til å skrive verdiene opp når tidene nå er bedre.

Fagsjef Vidar Pedersen i Aon Hewitt etterlyser mer objektiv fastsettelse av eiendomsverdiene i pensjonsselskapene. Han påpeker at markedet Vital, Storebrand og KLP opererer i er svært spesielt, med lav omsetning av eiendommer.

– Markedet domineres av disse tre og Olav Thon. I all hovedsak blir verdsettelsen av eiendommene teoretisk. Naturligvis er det greit å regne med at inntektene fra eiendommene øker i gode tider, men det blir mye teori. Når selskapene har 15–20 prosent av kapitalen sin i eiendom, betyr disse beregningene mye, sier Pedersen.

Vital best over tre år

Selv om KLP har de beste tallene for de to siste årene, er det Vital som kan vise til best avkastning for hele perioden 2008–2010, viser tall fra Aon Hewitt. KLPs elendige år i 2008 trekker kraftig ned, og selskapet har i denne perioden omtrent en avkastning som Storebrand (3,6 %) – mens Vital ligger 0,6 prosentpoeng over disse to.

Enkeltekommunekunder i Storebrand, som har valgt lav risiko i stedet for standard, kommer vesentlig dårligere ut. 

Powered by Labrador CMS