Nyheter
Vil tillate kommunalt utbytte fra havnene
I den nye havneloven åpner regjeringen for at kommunene skal kunne ta ut utbytte på havnekapitalen.
- Vi frykter at uttak av utbytte vil komme som en skjult beskatning på sjøtransporten, noe vi mener er uheldig, sier direktør Rune Mjøs i Norsk Havneforbundet til Kommunal Rapport.
Dersom det skal gis rom for å ta utbytte av havnekapitalen, må dette kun brukes til investeringer eller drift som kommer havnene til gode, mener han.
Havnekassa blir havnekapital
Havnekassen slik vi kjenner den fra eksisterende lov, erstattes med begrepet havnekapital. I lovforslaget legger regjeringen opp til å videreføre de nåværende reglene om atskilt økonomi i havnene. Dette innebærer at det fremdeles skal føres særskilte regnskap for havnevirksomheten, og at havnenes drift skal holdes atskilt fra kommunenes. Men det skal altså kunne tas utbytte på havnekapitalen, etter nærmere fastsatte forskrifter.
Hovedregelen vil fortsatt være at havnekapitalen og eventuelt utbytte fra denne, fortsatt kun skal benyttes til havneformål. Men det kan søkes fritak fra disse reglene. Hvilke formål havnekassens midler eventuelt kan benyttes til, er altså ikke klarlagt.
Nåværende havnelov har som hovedfokus å regulere havnene som forvaltningsorgan. Den nye loven har et sterkere fokus på å gjøre havnene til effektive trafikknutepunkter. Dette er Havneforbundet tilfreds med, ifølge direktør Mjøs.
Havnedistriktene oppløses
Et annet punkt i lovforslaget innebærer at dagens havnedistrikter oppløses. Kommunene skal i stedet ha generelt forvaltningsansvar for sikkerhet og fremkommelighet i egne sjøområder. Dette innebærer at de får forvaltningsansvar for farvannet som ligger innenfor kommunegrensene, tilsvarende virkeområdet i plan- og bygningsloven.
Dette vil utvide kommunens forvaltningsansvar på sjøen sammenlignet med dagens situasjon. Staten på sin side skal ha ansvar for hoved- og bileder, de øvrige sjøområder, samt navigasjonsveiledningen.
- En utvidelse av forvaltningsansvaret kan for enkelte kommuner representere en betydelig utfordring. Vi trenger en gjennomgang av hva dette i realiteten innebærer, sier Mjøs.
- At staten skal han ansvar for hoved- og bileder, er rett og rimelig, men overføring av forvaltningsansvaret for resten av sjøarealet til kommunene kan by på problemer. Tenk bare på alle de sjømerkene som er plassert langs kysten og som ikke inngår i hoved- og bileder. Skal kommunene ha ansvar og vedlikehold for dette, kan det bety at de må bygge opp et vedlikeholdsapparat som de i dag ikke rår over.
Havneforbundet vil gå bredt ut blant sine medlemmer i forbindelse med arbeidet med lovforslaget. I løpet av høsten vil det blant annet bli arrangert et fagseminar hvor man håper at også departementet vil delta.