Nyheter

Kan kommuner kreve markedsnivå på tomteleie av sine egne avløpsrenseanlegg? Det mener Øvre Eiker, som er villig til å ta en rettssak for å få avklart spørsmålet. Bildet er fra avløpsrenseanlegget på Bekkelaget. (Arkivfoto: Magnus Knutsen Bjørke)
Kan kommuner kreve markedsnivå på tomteleie av sine egne avløpsrenseanlegg? Det mener Øvre Eiker, som er villig til å ta en rettssak for å få avklart spørsmålet. Bildet er fra avløpsrenseanlegget på Bekkelaget. (Arkivfoto: Magnus Knutsen Bjørke)

Slåss for markedsleie på VA-anlegg

Øvre Eiker vurderer rettssak mot staten for å få kreve markedsleie av kommunens eget vann- og avløpsanlegg. Saken kan få prinsipiell betydning for hele Kommune-Norge.

Publisert Sist oppdatert

I sju år har Øvre Eiker tatt det kommunen anser som markedsleie for en tomt som brukes av kommunens eget avløpsrenseanlegg. I 2004 hentet kommunen inn 1 million kroner i ekstra inntekt ved å sette tomteleia til markedspris. Leiesummen går inn i selvkostregnskapet, og innbyggerne dekker utgiftene gjennom de kommunale avgiftene.

Dette er ikke lov, slår nå Miljøverndepartementet fast, etter at saken har gått fram og tilbake mellom kommune og stat – og internt i staten – de siste fem årene.

Flertallet i formannskapet ber nå det avtroppende kommunestyret om å kjøre saken videre, i første omgang via nye samtaler med Miljøverndepartementet. Kommunens advokat, firmaet Haavind, mener kommunen må vurdere søksmål mot staten, om den ikke når fram med sin sak.

Øyvind Hvidsten, rådmann i Øvre Eiker, vil ikke kommentere om det vil være aktuelt å gå til sak. Han vil ikke foregripe den nye kontakten med departementet.

– Saken er prinsipielt interessant og vil ha betydning for resten av Kommune-Norge. Det er nok mange kommuner som sitter på arealer til samme formål, og som er av mye større verdi enn de vi har i Øvre Eiker.

Kommunen har fått inn 1 million kroner i året siden 2004. Siden Miljøverndepartementet nå har sagt at dette ikke er lov, dropper Hvidsten inntekten i 2012-budsjettet.

– Vi ønsker ikke å øke risikoen, og i budsjettet legger vi til grunn at vi ikke skal kreve inn leie. Når vi ikke kan hente penger der, må vi spare inn på andre områder og redusere tjenestene. Det blir en større utfordring å saldere budsjettet.

Kommunen mener tomta kunne vært utleid til andre, selv om selve anlegget ikke kan brukes til annet enn avløpsrensing. Dermed må det også være greit å kreve markedsnivå på leien av tomt.

– Selvkostregimet skal reflektere kostnadene. Når det er kommunens grunn, har den en alternativ anvendelse. Tomta kunne vært utnyttet i annen sammenheng. Hadde den vært ervervet fra private, måtte vi betalt markedsleie, sier Hvidsten.

– Historisk pris må ligge til grunn

Miljøverndepartementet mener det er den historiske prisen, altså hva kommunen i sin tid faktisk betalte for tomta, som må ligge til grunn for hva som kan regnes som leiekostnaden.

Departementet viser til selvkostveilederen. Det daværende Statens forurensningstilsyn har tidligere i saken konkludert med at kommunen ikke nødvendigvis er bundet av denne veilederen.

– Den beregnede markedsleie er ikke en reell utgift i regnskapet, men en hypotetisk utgift fastsatt ut fra en tenkt alternativ anvendelse av arealet. Den aktuelle tomta er i kommunens eie, og det er derfor ingen reelle utlegg forbundet med å benytte tomten til VA-anlegg, konkluderer departementet.

– Skjult eiendomsskatt

I 2009 krevde et mindretall i kommunestyret lovlighetskontroll av tomteleia. Det var som følge av denne kontrollen at Miljøverndepartementet, på forespørsel fra Fylkesmannen i Buskerud, for alvor engasjerte seg i innholdet i saken.

Aps gruppeleder Bente M. Skårdal Kleven gikk  imot å ta saken videre da den var oppe i formannskapet sist uke.

– Vi ønsker å stoppe saken nå. Nok har vært nok lenge. For oss er det er helt uaktuelt å gå for en rettssak. Satt på spissen, ser vi dette litt som en skjult eiendomsskatt. Gebyrene øker for innbyggerne.

Det var Kleven, Steinar Karlsen (Ap) og Veslemøy Talmo (SV) som fremmet forslaget om lovlighetskontroll i 2009.

– Kommer litt i møte

– Saken har versert lenge, og både Fylkesmannen og departementet har gitt uttalelser som går i favør av innbyggerne. Da bør kommunen ta dette til etterretning, sier Kleven.

Valget ga ingen stor endring i konstellasjonene i Øvre Eiker, og motstanderne av rettssak vil fortsatt være i mindretall. Kleven, som nå går av som gruppeleder, er glad for at rådmannen ikke legger inn tomteleia som inntekt i budsjettforslaget.

– Da møter han oss litt på halvveien, sier Ap-politikeren.

Tidslinje

Juni 2004: Kommunestyret i Øvre Eiker vedtar at verdien av tomteleie for VA-anlegg skal beregnes i de tilfellene der hvor anleggene beslaglegger kommunal grunn som har markedsverdi. Effekten av vedtaket blir anslått til 1 million kroner for 2004.

Våren 2005: Kommunerevisjonen tar forbehold ved revisjon av regnskapet, fordi vedtaket er i strid med retningslinjene fra Kommunal- og regionaldepartementet (KRD).

September 2006: Kommuneadvokaten i Øvre Eiker skriver til KRD slik at saken kan vurderes av departementet. KRD sender saken videre til Miljøverndepartementet, som igjen sender saken til det daværende Statens forurensningstilsyn (SFT).

November 2006: SFT konkluderer med at kommunen ikke er bundet av KRDs retningslinjer, og at kommunen selv må vurdere hva som er nødvendige kostnader, innenfor lovverket.

Mars 2007: Miljøverndepartementet skriver i et brev at leiesummen «ikke kan anses for å ha normal sammenheng med driften av virksomheten».

November 2009: Kommunestyret behandler saken på nytt, og viderefører praksisen vedtatt i 2004.

Desember 2009: Mindretallet i kommunestyret krever lovlighetskontroll av vedtaket.

Februar 2010: Fylkesmannen gir mindretallet medhold, og opphever vedtaket i kommunestyret.

April 2010: Fylkesmannen ber KRD om råd i saken knyttet til teknikaliteter i saken, blant annet spørsmål om tilbakevirkende kraft. KRD sender saken til Miljøverndepartementet.

November 2010: Advokatfirmaet Haavind ber Miljøverndepartementet, på vegne av Øvre Eiker kommune, om at vedtaket fra Fylkesmannen blir omgjort.

August 2011: Miljøverndepartementet konkluderer med at det er enig med Fylkesmannen.

September 2011: Formannskapet i Øvre Eiker innstiller på å fortsette saken, først med ny kontakt med Miljøverndepartementet. Hvis det ikke fører fram anbefaler advokatfirmaet søksmål for å få avklart om kommunens løsning er lovlig.

Oktober 2011: Kommunestyret i Øvre Eiker skal ta stilling til saken 18. oktober.

Powered by Labrador CMS