Nyheter
Skuffet over kommuner
KS er skuffet over at kun én av fem kommuner opplyser om gjeldsrådgivning, selv etter at de fikk påpakning for fire måneder siden.
- Det er først og fremst skuffende at kommunene informerer så dårlig om en tjeneste som de utfører ganske bra, sier rådgiver Magne Hustad i KS til Kommunal Rapport.
En undersøkelse fra Forbrukerrådet for fire måneder siden, viste at mange kommuner ikke hadde noen informasjon om sin gjeldsrådgivning på sine hjemmesider. Forbrukerrådet har nå gjort en oppfølgingsundersøkelse som viser at situasjonen i liten grad er blitt forbedret, skriver Aftenposten.
- KS foreslo allerede i våres at kommunene kunne legge en link til Navs informasjonssider om gjeldsrådgivning, som er gode og greie. Det er jo ikke særlig krevende å legge ut en link, egentlig, sier Hustad.
Norske kommuner er forpliktet til å tilby innbyggere som trenger det råd, veiledning og hjelp med deres privatøkonomi.
Omtrent 20.000 personer bruker kommunal gjeldsrådgivning hvert år. En undersøkelse fra Statens senter for forbruksforskning (Sifo) viser at omtrent 80 prosent av disse føler at de blir hjulpet.