Nyheter

Måltåke i Ullensaker

Administrasjonen i Ullensaker har så mange mål de skal nå fram til, at de ikke har tid til å finne ut hvor de er.

Økonomisk kontroll 2

Ullensaker har vært Norges raskest voksende kommune siden flyplassen flyttet til Gardermoen. Kommunen har hittil fått ekstramidler fra staten (lån!) for å kompensere for vekstproblemene, men nå er det slutt på dette. Rådmann Arne Bruknapp melder om 26 millioner i netto driftsunderskudd i år og stadig større salderingsproblemer utover mot 2012. Det mangler 77 millioner kroner i 2012, omtrent 5 prosent av driftsinntektene. Det er ganske mye.

Rådmannen legger fram budsjettet uten dekning. Han skriver at det mangler 77 millioner kroner og overlater til formannskapet å løse problemet.

Som forslag til budsjett er dokumentet ulovlig. Kommuneloven sier at økonomiplanen skal være saldert hvert år på en realistisk måte. Rådmannen har ikke brutt loven. Han har ikke laget et forslag til budsjett, men et «budsjettgrunnlag». Etter kommuneloven er det formannskapet som legger fram budsjettet. Rådmannen har bare laget et notat for å hjelpe formannskapet i gang.

Jeg synes dette blir feil. Rådmannen står faglig ansvarlig for kommunens økonomiarbeid. Han bør sikre at det i alle fall foreligger et forslag til lovlig budsjett i kommunen.

Som økonomiplan er dokumentet ryddig nok, men lite egnet for politisk diskusjon. Det er ikke laget detaljerte budsjettrammer ut over 2009, på tross av salderingsproblemene.

Budsjettet er dessuten bygget opp kun etter kommunens interne organisering. Tjenestene er umulige å se i mylderet av driftsenheter. Dette kan gjøres bedre.

Rådmannen har en god gjennomgang av ressursbruken i de enkelte tjenestene i 2007 på grunnlag av KOSTRA-tallene. Han viser at alle de kommunale tjenestene drives rimelig med unntak av pleie og omsorg. Hvorfor ikke bruke samme logikken i budsjettet? Det er tjenestene innenfor pleie og omsorg som må diskuteres i kommunestyret. Skal standarden senkes, eller skal tjenester kuttes ut? Det går an å lage budsjett etter KOSTRA-funksjoner.

Målstyring 2

Ullensaker har innført balansert målstyring. Kommunen vil oppnå gode lokalsamfunn, gode tjenester, fornøyde ansatte og sunn økonomi. Flotte mål.

Det er laget noen felles mål for hele kommunen. Noen eksempler: Sykefraværet skal under 7,3 prosent, netto driftsresultat skal være over 3 prosent, og arealforbruket per innbygger i sentre skal reduseres. Brukerne skal bli mer fornøyd. Dette er også bra. Det er 20 slike store tabeller for ulike tjenester med til sammen flere hundre mål.

Men så starter problemene. Er målene realistiske? Hvor står kommunen i dag? Vi får ikke vite hvor stort sykefraværet er, hvor fornøyde brukerne er eller hvor stort areal hver innbygger legger beslag på.

Det samme gjelder målene for enkelte tjenester. Resultatene på nasjonale prøver i grunnskolen skal bli gode, men hvordan er de i dag? Målene henger i løse luften. Man kan lure på om de er alvorlig ment.

Jeg stusser også over at det bare er mål for 2009 i planen. Rådmannen poengterer at planen gjelder for fire år. Hvorfor er det ikke mål for hele perioden? Å rette opp ubalansen i kommunens økonomi, vil kreve målrettet endring over flere år.

Enkelhet 1

Økonomiplanen i Ullensaker er på 140 sider spekket med innviklede tabeller og full av finansprat. Dette blir for tungt for de fleste og dessuten forferdelig kjedelig. Vi får ikke vite noe interessant om kommunens tjenester.

Samlet vurdering 2

Balansert målstyring er en god idé, men må gjennomføres på en balansert måte. Det er like viktig å finne ut hvor man er som hvor man skal. Status bør komme bedre fram i neste økonomiplan.

Powered by Labrador CMS