Nyheter
Lover svar om en måned
To-tre klagesaker om avfallsavgifter vil bli avgjort i løpet av en måneds tid, varsler Toll- og avgiftsdirektoratet.
Hvilke saker dette dreier seg om, og innholdet i dem, vil ikke underdirektør Arvid Stokk i direktoratet si noe om nå.
- Er det pinlig å bruke åtte-ti måneder på å behandle saker, der dere selv har gitt kommunene tre ukers svarfrist?
- Hvorvidt det er pinlig eller ikke har ikke jeg noen vurdering av. Vi behandler sakene så fort det lar seg gjøre. Men vi beklager at det har tatt lang tid, sier Stokke.
Ferske tall
Første halvår i år har avfallsbedriftene unndratt 32 millioner kroner i avfallsavgifter, ifølge Tollvesenets ferske tilsynsrapport. Det er en halvering i forhold til første halvår i fjor. Underdirektør Kari Richardson i Toll- og avgiftsdirektoratets kontrollavdeling tror tidligere kontroller har fått bransjen til å skjerpe seg.
- Mener dere fortsatt at avfallsbedrifter “trikser med avfallsvektene”, slik dere hevdet i fjor?
- Rapportene fra tollregionene viser bare hvor mye det er betalt for lite i avgift. De sier ikke om det har skjedd bevisst og uaktsomt. Det kan være alle grader av skyld, sier Richardson, som ikke tror de mange konfliktene skyldes ulik tolkning av regelverket.
Forsvarer bransjen
Det tror derimot rådgiver Stein Lorentzen i bransjeorganisasjonen Avfall Norge.
- Regelverket for avfallsavgifter er ikke alltid så logisk og lett å forstå. Det er rom for ulike tolkninger, sier han til Kommunal Rapport.
- Jeg er helt overbevist om at ingen av deponieierne gjør kreative forsøk på å unndra avgifter. Men de er mest opptatt av å tilfredsstille miljøkrav og kunder og å få til en fornuftig drift. Dette samsvarer ikke alltid så godt med avgiftsregelverket. Det fører til stadig tilbakevendende konflikter, sier Lorentzen.
Han forteller at Avfall Norge og Toll- og avgiftsdirektoratet har hatt flere møter for å forsøke å bli enige om tolkning og forbedring av regelverket.