Nyheter

Kristiansand Havn KF granskes i ferjekonflikt

Revisjonsselskapet som har gransket ledelsen i Kristiansand Havn KF, overleverer sin rapport til kommunens kontrollutvalg 7. februar. Utfallet kan få betydning for konflikten om anløpsrettigheter for ferjer til og fra Danmark.

Publisert Sist oppdatert

Medlem av utvalget, Vidar Kleppe (Demokratene) sier til NTB at det interkommunale revisjonsselskapet IKS er bedt om å undersøke havnas avtaler med blant annet Color Line, og om havnestyret har overtrådt sine fullmakter. Rederiet skal en periode i fjor ha holdt tilbake 18 millioner kroner på grunn av at havnestyret skal ha gitt anløpsadgang for Fjord Line til og fra Hirtshals, som også Color Line anløper.

Konserndirektør Helge Otto Mathisen i Color Line avviser overfor NTB denne saksfremstillingen, og sier at de 18 millionene hang sammen med uklarhet i en avtale i forbindelse med utbyggingen av ferjehavna.

Konflikt siden 2008

Dette dreier seg om en konflikt som har pågått siden 2008 med Fjord Line på den ene side og Kristiansand Havn KF på den andre.

Ferjeselskapet med base i Bergen søkte i september 2008 Kristiansand Havn om godkjennelse av sin seilingsplan for passasjer- og biltransport sommerhalvåret 2009. Deres hurtigferje HSC Fjord Cat kan ikke seile over Skagerrak vinterstid, og markedsmessig var det ikke gunstig for Fjord Line å søke om anløpstillatelse for den perioden. Color Line har helårsrute mellom Kristiansand og Hirtshals med hurtigferje som både tar passasjerer, biler og trailere.

Seilingsplanen ble ikke godkjent fordi havnemyndighetene krevde godtransport og helårlig drift. Vedtaket ble påklaget til Kystverket, som fant at havnestyret i Kristiansand ikke hadde hjemmel til å stille slike krav. Fiskeri- og kystdepartementet mente det samme.

18. mai 2009 opphevet Kristiansand Havn KF sin seilingsnektelse for 2009. Det var imidlertid for sent til at Fjord Line kunne markedsføre og gjennomføre seilinger til og fra Hirtshals. Dette oppfattet Fjord Line som en trenering som ga Color Line en monopolstilling.

Det ble gitt tillatelser for seilinger april til september både for 2010 og 2011.

Medhold i retten

Kristiansand Havn KF ble ved dom i tingretten i 2010 holdt ansvarlig for det tap som Fjord Line mener det har lidt som følge av at ferjerederiet ikke fikk anløpe havna i 2009. Tingretten uttalte blant annet at «det ikke foreligger manglende kunnskap om rettstilstanden (hos Kristiansand Havn HF, red.anm.), men manglende vilje til å akseptere denne».

Havnemyndighetene bestemte seg for å anke tingrettens avgjørelse, og ankesaken skulle ha startet 17. januar i år. Den ble imidlertid utsatt samme formiddag på grunn av sykdomsforfall fra havnedirektør Stein E. Haartveit, og ankesaken kommer nå opp igjen mandag 6. juni.

Utfallet av ankesaken vil ifølge administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line være avgjørende for hvilken økonomisk erstatning ferjerederiet vil kreve fra Kristiansand Havn KF.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS