Nyheter
Konsekvenselskerne i vest
Askøy er en typisk norsk kommune: Alt skal gjøres som før, bare dyrere. Rådmannen overlater kuttene til politikerne.
Økonomisk kontroll 1
I Askøy er det formannskapet som legger fram budsjettforslaget. Det er en forklaring på at rådmannen sender fra seg et usaldert budsjett. Men det spørs om ikke administrasjonen burde tatt støyten, og selv lagt fram noen kuttlister politikerne kan velge fra.
Nesten 150 millioner kroner må kuttes fra dette forslaget og fram til den nye økonomiplanen blir endelig vedtatt. Kutt gir offentlig diskusjon, noe som er helt sentralt for lokaldemokratiets helse. Men det blir for enkelt å skyve dette foran seg.
Kommunen vokser og investerer solid. Mesteparten dekkes av nye lån.
Målstyring 2
Askøy går i samme felle som en god del andre, og pøser på med tall. For lite relateres til Askøys egen hverdag. Plukk ut de vesentlige tallene for hver sektor, særlig de som viser at kommunen bruker mer eller mindre enn andre.
Jeg savner også at kommunen bruker KOSTRA-tallene til å vise sin egen kostnadsutvikling. Det er kanskje mer interessant å se om netto utgifter til administrasjon går opp eller ned i Askøy, enn å sammenligne med andre kommuner.
Budsjettet er slavisk satt opp med basis i 2006-budsjettet og konsekvensjusterte tall - enten på bakgrunn av politiske vedtak eller krav i lovverket. Det er bra å vise hva politiske vedtak gjennom året koster i neste års budsjett, men jeg savner tydeligere kobling mellom driftsnivå og kommunens mål. De mangler fullstendig.
Enkelhet 5
Flere ting er veldig bra, og det oppveier for den voldsomme detaljmengden som er presset inn på under 70 sider. Bare å bruke en sudokuoppgave på omslaget er et tegn til omverden om at dette er et talldokument du kan ha lyst til å lese. Sudokuen er heller ikke vanskeligere enn at politikerne skal kunne klare den, det er kanskje et pedagogisk poeng her?
Designet er bra, og hjelper leseren gjennom teksten og de uendelig mange tabellene. Her er relativt god plass til egne notater, og tekstene i hvert enkelt kapittel er forbilledlig korte. Vedleggene, som i mange kommuner er ekstremt omfattende, er svært korte og poengterte.
Største minus ved budsjettet er rett og slett for mange tabeller.
Totalt 3
Presentasjonsformen er det beste ved dette budsjettutkastet. Rådmannen burde ha slipt knivene allerede i denne runden, og hatt kuttlistene klare. Å vite hva som er målene, ville også vært kjekt.