Nyheter

Kommunene må skaffe 60 milliarder i bompenger

Det blir ikke nye riksveier hvis ikke kommunene sørger for å få inn 60 milliarder kroner i bompenger på de mest trafikkerte veiene.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen har lovet at regjeringen skal bruke 322 milliarder kroner til samferdsel de neste ti årene i den nye transportplanen. Det er 100 milliarder kroner eller 45 prosent mer enn den gamle transportplanen. Men det blir ikke noen milliardinvesteringer på riksveiene hvis ikke kommunene sørger for å kreve inn omtrent 60 milliarder kroner i bompenger der det lønner seg.

I tillegg til bevilgninger over statsbudsjettet blir det regnet med annen finansiering på omtrent 60 milliarder kroner på riksveinettet, i all hovedsak bompenger, heter det i planen.

Kommunene har initiativrett

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) bekrefter at investeringene er avhengige av at kommunene krever inn penger.

- Det er det som ligger inne. Men selvfølgelig står prinsippet fast om at kommunene har initiativrett og vedtar bomringer, sier Navarsete til Kommunal Rapport.

Ap-ordfører jubler

Ordfører Aksel Eng (Ap) i Sør-Fron kommune i Oppland har ikke noe imot at regjeringen stiller betingelser om bompenger før regjeringen bevilger penger til ny E6 gjennom hans kommune.

- Det tar maksimalt 15 år før en vei er nedbetalt totalt. Alt er tuftet på et spleiselag, sier han.

Forrige uke møtte Eng og ordførerne fra Nord-Fron, Ringebu og Sel opp i regjeringskvartalet da samferdselsministeren la fram transportplanen. I tre år har de kjempet for en ny E6 i Gudbrandsdalen. Fredag kunne de juble.

Redder liv

Kommunene har allerede sagt seg villige til at deler av prosjektet finansieres med bompenger. Eng skisserer en bompengeandel på 60 prosent, slik det er blitt gjort i flere andre veiprosjekter. Han støtter et bompengekrav fordi en ny vei vil redde liv.

Andre før oss har kjempet for den nye veien i 37 år. Den vil gi store ringvirkninger for arbeidsplasser og næringsvei. Men trafikksikkerheten er det aller viktigste. 67 personer har mistet livet i trafikkulykker mellom 1997 og 2006 på E6 i Gudbrandsdalen, sier han.

Mindre vei uten bompenger

Andre nestleder i transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Torstein Rudihagen (Ap) fra Oppland støtter også fullt opp om bompenger.

- Det er viktig å huske på at bompenger aldri kommer i stedet for penger fra regjeringen, men i tillegg. Det er et supplement til den statlige finansieringen, sier Rudihagen.

Det er ikke en måte for regjeringen å skyve ansvaret over til kommunene på?

- Nei, til syvende og sist er det Stortinget som må godta bomringene. Men Stortinget tar aldri initiativet. Det er aldri populært med skatter og avgifter, men vi finansierer samfunnet med skatter og avgifter. Det blir mindre vei uten bompenger, så enkelt er det.

Rudihagen mener en bør se de store linjene når en snakker om bompenger.

- Noen må betale for veiene og det er uansett det norske folk. Jeg synes det er mer rettferdig at de som faktisk bruker veien betaler for den via bompenger enn noen som aldri kjører bil.

Lokale politikere får ansvaret

Lederen for transportkomiteen Per Sandberg (Frp) raser derimot mot forutsetningen om bompenger fra Navarsete.

- Bilister må bruke åtte kroner for hver tiende krone staten skal bruke på vei. Dessuten jukser regjeringen. 60 milliarder kroner i bompenger er langt fra nok. De legger ansvaret på bilistene, næringslivet og regionalpolitikere, sier Sandberg.

Frp-ordfører Terje Søviknes i Os hilser en ny bomvei hjertelig velkommen?

Frp i Os stemte for bomvei i andre runde etter at det ikke var andre muligheter. Frp er ikke for bomveier. Regjeringen har derimot satt norgesrekord i bompengeprosjekter. Bare siden valget er det vedtatt bompengeprosjekter for over 13 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS