Nyheter

Kjekt å vite om Midsund kommune

Årsmeldingen mangler politiske mål og dreier seg lite om resultater.

Økonomisk kontroll 3

Årsmeldingen for Midsund kommune for 2010 gir et inntrykk av en kommune som kaver for å holde hodet over vannet. Regnskapet endte med netto driftsresultat på 1 million kroner, men det var flaks, skriver konstituert rådmann Ann Heidi Paulsen Orvik: Lave rentekostnader dekket opp underskudd på 2,3 millioner kroner i driftsenhetene.

Kommunen er på vei inn i Robek, siden underskudd på 2,8 millioner kroner i 2008 ikke ble nedbetalt innen fristen i fjor. Etter min mening er ikke situasjonen i Midsund særlig spesiell. Kommunen går tross alt med overskudd og har ikke altfor høy gjeld. Avvikene tas på alvor i meldingen.

Pleiesektoren var problembarnet i 2010, med et underskudd på 3 millioner kroner og utskifting i ledelsen. Nå er hele pleietjenesten slått sammen til én stor enhet med 70 årsverk. Dette er en løsning vi ser i flere små kommuner for tiden, for å få bedre samordning av eldreomsorgen. Løsningen er helt i strid med tanken om flat struktur. Men i små kommuner må det gjøres en del kompromisser, blant annet for å kunne få til en profesjonell vedtaksmyndighet.

Midsund har antakelig et styringsproblem i pleiesektoren. Pleiekostnadene er etter min vurdering ca. 10 millioner kroner høyere enn i sammenlignbare kommuner. Ellers har kommunen nøkterne kostnader.

Det er vanskelig å bli klok på regnskapet til kommunen, slik det presenteres i årsmeldingen. Det står på side 8 at skolesektoren hadde underskudd på 2 millioner kroner. Regnskapsskjema 1B sier null, uten at forskjellen blir forklart. Jeg klarte ikke å finne ut hvordan overskridelsene i driften egentlig ble dekket opp av finansposter.

Midsund fremstiller regnskapet etter ansvarskontoplanen. Kostra-regnskapet brukes ikke. Det er umulig å vite hvor øremerkede statstilskudd havner i et slikt oppsett. Ingenting kan sammenlignes med andre kommuner.

Målstyring 2

Målet i Midsund ser ut til å være å holde budsjettet og gjennomføre vedtatte investeringer. Det er ingen klare politiske mål for innholdet i tjenestene for 2010 som skal følges opp. Jeg sjekket med økonomiplanen for 2011–2014 for å se om målene er vedtatt og glemt, men slik er det heller ikke. Det er én side Kostra-tall i årsmeldingen, men tabellen blir ikke brukt.

Økonomiplanen og årsmeldingen er kommunens viktigste styringsdokumenter. Jeg skjønner ikke at politikerne vil gi administrasjonen så frie hender. Hva med vannkvaliteten, rensing av avløpsvann, skoleresultater, saksbehandlingstider og kompetanse i pleietjenesten? Er det ikke viktig i Midsund?

Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at Midsund gjorde det elendig på nasjonale prøver i fjor høst. Kommunen ligger på plass nr. 300 på landsplan, de siste tre årenes gjennomsnittsresultater sett under ett. Det vil ta 200 år å fornye kloakknettet med dagens hastighet. Er det slik politikerne i Midsund vil ha det?

Enkelhet 2

Årsmeldingen er på 126 sider, derav 45 sider regnskap. Resten er stort sett rapporter fra enhetslederne. Det blir altfor masse detaljer. Det er for lite snakk om tjenestekvalitet på menigmanns premisser.

Samlet vurdering 2

Årsmeldingen for Midsund gir oss masse informasjon om driften av kommunen, men utvalget av data virker for tilfeldig. Årsmeldingen skal være administrasjonens resultatrapport til kommunestyret. Meldingen viser hvor vanskelig det er å lage en resultatrapport når målene mangler.

Powered by Labrador CMS