Nyheter
Hullete veier skal tettes i Volda
VOLDA: Krisepengene tetter på langt nær alle hull i Voldas veier. Men forhåpentlig vil melkebil og søppelbil våge seg fram til gårdene i Hjartåbygda heretter.
Utbedring av veien her ville vært kjærkomment, sier melkebonde Hilde Karin Hjorthaug Berg.
Nesten hvert år blir deler av den kommunale veien vasket vekk av regn og smeltevann fordi den ikke er skikkelig grøftet. Andre ganger er den så glatt at melkebil og søppelbil nekter å kjøre ned den smale veien, som mangler autovern mot en stupbratt helling.
Dette er bare én av mange bygdeveier i Volda som trenger oppgradering og asfaltering. Også gatene i sentrum ser ut som et lappeteppe.
Fast dekke på flere veier vil også redusere vedlikeholdsutgiftene kraftig framover, påpeker nestleder Svein Arnesen på kommunalteknisk avdeling.
Lover ingen ting
5,6 millioner kroner til vedlikehold og 1,8 millioner i frie midler er Voldas andel av regjeringens krisepakke.
Omtrent som forventet. Vi hadde ikke hatt problemer med å ta imot mer, sier ordfører Ragnhild Aarflot Kalland (Sp) til Kommunal Rapport.
Lista over tiltak er ikke klar ennå, men beboerne i Hjartåbygda tar det som et positivt signal at kommunens folk vil vise fram akkurat deres veistump først. Kalland forsøker å dempe forventningene.
Ingen ting er bestemt ennå, sier hun.
Nå skal administrasjonen sette opp et forslag til prioriteringsliste, som formannskapet skal ta stilling til neste mandag. Det meste av vedlikeholdsmidlene blir trolig bruk til veier.
Vi kan få utrettet en hel del med disse pengene. Og vei har vært underprioritert i Volda, sier ordføreren.
At veiene har forfalt over lang tid, forklarer hun med kraftig lånegjeld etter store investeringer i sykehjem, omsorgsboliger og skoler. Det siste året har det vært tilnærmet investeringsstopp. Med friske midler i kassa, skal arbeidet komme fort i gang, forsikrer Kalland.
Hele hensikten med krisepakka er jo å få satt i gang arbeid som skaper sysselsetting raskt. Den kommunale armoden er der. Vi løser ikke den gjennom dette, sier Sp-ordføreren.
Null fra Navarsete
Kalland hadde håpet at det skulle dryppe på Volda også fra regjeringens samferdselspakke på 3,8 milliarder, som blant annet inkluderer 500 millioner til gang- og sykkelstier og 100 millioner til opprustning av ferjekaier. Men hennes gode forbindelser med samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) ga ikke uttelling denne gangen. Verken gang- og sykkelveien mellom Ørsta og Volda eller nye ferjekaia i Volda sentrum kom med på regjeringens liste.
At vi har gode prosjekter med godkjente reguleringsplaner som raskt kunne igangsettes, hjalp dessverre ikke. Det får være en trøst at regjeringen rydder unna en del andre prosjekter i køen. Kanskje det blir vår tur neste gang, sier Kalland.
Men myke trafikanter må altså fortsatt klore seg fast til veiskulderen på den sterkt trafikkerte E39 mellom Ørsta og Volda. Og Voldas innbyggere må fortsatt tåle at køen av biler som skal av og på ferjene til Folkestad og Lauvstad til tider korker hele trafikken på E39 gjennom Volda sentrum.
Vikeneskaia er dels statlig og dels kommunal, så utbygging krever felles innsats. Med planene klare og friske penger i kassa hos begge parter, hadde de nå en gyllen sjanse, trodde Volda-ordføreren.
Jeg er litt skuffet. Men det viser at det er store behov mange steder, og at det er mye som gjenstår før landet er ferdig bygget, sier hun diplomatisk.