Nyheter

Hemmeligholder opplysninger om spesialundervisning

Utdanningsdirektoratet unntar fra offentlighet data om ressursbruk til spesialundervisning i grunnskolen.

Publisert Sist oppdatert

Inntil i år har det vært mulig å innhente opplysninger om ressursbruk til spesialundervisning i Grunnskolens informasjonsdatabase (GSI).

Nå har imidlertid Utdanningsdirektoratet lagt lokk på opplysningene, og data om spesialundervisning på kommunenivå eller lavere er unntatt offentlighet, melder fagbladet Utdanning.

- Lovkonflikt

Avdelingsdirektør Anne Berit Kavli i Utdanningsdirektoratet mener den tidligere databasen strider mot personopplysningsloven, og forteller at det er årsaken til den nye ordningen.

- Mange kommuner er så små og har så få elever at hvis resultatene blir offentlige, vil det komme i konflikt med personopplysningsloven. Men det vil bli endret ved at vi innfører et prikksystem der data fra de kommunene som har få elever, erstattes med prikker. Data er tilgjengelig bare for kommuner med mange elever, sier Kavli.

Kritikk

Hun møter motstand hos advokat i Norsk Journalistlag, Ina Lindahl.

- Tvert imot går offentlighetsloven foran personopplysningsloven, sier advokaten og viser til en paragraf i personopplysningsloven der det heter at «Loven her begrenser ikke innsynsrett etter offentleglova, forvaltningsloven eller annen lovbestemt rett til innsyn i personopplysninger».

Utdanningsdirektoratet peker på at tall for landsgjennomsnitt er offentlig tilgjengelig. Tall på kommunenivå kan også leveres ut, så fremt de ikke inneholder taushetsbelagte opplysninger som kan identifisere enkeltelever, presiserer direktoratet.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS