Nyheter
Griper ikke inn overfor Halden
Verken Kommunaldepartementet eller Fylkesmannen vil gripe inn overfor Halden kommune. Men Fylkesmannen har en veiledningsplikt overfor kommunene, påpeker departementet.
«Jeg ønsker ikke å kommentere Kommunal Rapports reportasjer fra Halden kommune direkte. Vi har lokalt selvstyre og jeg forutsetter at kommunene rydder opp selv dersom det er noe å rydde opp i.»
Det sier statssekretær Dag Henrik Sandbakken (Sp) i Kommunaldepartementet til Kommunal Rapport.
Gjennom en serie artikler har Kommunal Rapport satt søkelyset på Halden kommune. Vi har blant annet avdekket at det skjer politisk innblanding i saksbehandlingen, at viktige beslutninger tas i politiske underutvalg uten vedtaksrett, og at demokratiske spilleregler settes til side, ved at det ikke er vedtatt møteplan, at saker behandles uten sakspapirer, og at protokoller fra politiske møter ikke offentliggjøres.
I dagens papirutgave av Kommunal Rapport slår Kommunaldepartementet selv fast at Halden kommune har gitt sitt finansutvalg ulovlig store fullmakter i budsjettsaker. (Se artikkelen «Utvalg har ulovlig budsjettfullmakt»).
– Ikke spesielt i Halden
Statssekretær Dag Henrik Sandbakken sier han har lest artiklene om Halden med stor interesse. Men han ser ingen grunn til å gripe inn.
— Kommunen er et eget rettssubjekt og har selv ansvar for at lover og regler blir fulgt, sier han.
Fylkesmannen i Østfold ser heller ikke behov for å foreta seg noe overfor Halden kommune.
– Vi forholder oss til de klagesakene og lovlighetssakene vi får inn. Ut fra disse er det ingen ting som tyder på at Halden atskiller seg på noen måte fra andre kommuner, sier assisterende fylkesmann Trond Rønningen.
Ifølge Fylkesmannens tall ble det i 2008 og 2009 fremmet i alt tre lovlighetsklager på vedtak i Halden kommune. Men ingen av disse har ført til at Fylkesmannen har opphevet kommunens vedtak.
– Høy temperatur
Heller ikke i klagene på kommunens vedtak i byggesaker eller på andre saksområder, har Fylkesmannen funnet tegn til at det skjer politisk innblanding i saksbehandlingen.
– Tvert om har jeg inntrykk av at rådmannen er opptatt av skillet mellom administrasjon og politikk, sier Rønningen.
— Så du ser ingen grunn til bekymring på bakgrunn av det som har kommet fram i våre artikler?
– Det er ikke heldig med et fokus som trekker i tvil saksbehandlingen i kommunen. Men vi må forholde oss til de sakene vi får inn. Vi registrerer for øvrig at det er høy temperatur i den politiske debatten i Halden, sier Rønningen.
Statssekretæren i Kommunaldepartementet avviser at innbyggernes rettssikkerhet og demokratiske rettigheter kan settes til side, hvis kommunestyrets flertall og rådmannen i en kommune er enige om det. Han viser til ordningene med lovlighetskontroll av vedtak, klageadgang, statlige tilsyn og kommunenes eget kontrollutvalg.
– Veiledningsplikt
– Den viktigste kontrollmekanismen er at det er valg fjerde år. Alt i alt har vi et system som sikrer at demokratiske spilleregler blir fulgt, mener Sandbakken.
– Fylkesmannen har også en generell veiledningsplikt overfor kommunene. Han kan også på eget initiativ fremme en lovlighetsklage og eventuelt gjøre om et vedtak, hvis han mener det er ulovlig, påpeker Sandbakken.
Han vil likevel ikke si at Fylkesmannen i Østfold bør gå inn og veilede Halden kommune eller på eget initiativ gjøre en lovlighetskontroll av kommunens vedtak, for eksempel om å gi finansutvalget ulovlige fullmakter.
– Vi instruerer aldri Fylkesmannen,sier han.
Saken er korrigert. Red.