Nyheter
Gjeldsofre får dårlig hjelp
Kommunene er pliktet til å gi økonomisk råd og veiledning til innbyggerne. Bare 12 kommuner er gode nok i dag, viser en rapport fra Forbrukerrådet.
Rapporten viser at over halvparten har mangelfull eller ingen informasjon om tjenesten på sine nettsider. De svarer heller ikke på henvendelser.
De 12 kommunene som får godkjent har fyldig informasjon på nettsidene og svarer raskt og informativt på både e-post og telefon. De kan også tilby time til rådgivning innen to uker, ifølge NRK.
I 211 kommuner og bydeler i Oslo er det vanskelig å informasjon om gjeldsrådgivning på nettsidene. Bare 114 kommuner hadde god informasjon på nettet.
Om lag halvparten av kommunene lot være å svare på e-post fra Forbrukerrådets testpersoner eller kom med ufullstendige svar. Hos en fjerdedel av kommunene kan personer som ber om det få rådgivningstime innen to uker. Testpanelet utga seg for å være gjeldsofre med store økonomiske problemer og ba om hjelp. De sendte ut over 700 e-poster.
Undersøkelsene avdekket at gjeldsofre i Voss, Skaun, Sarpsborg, Ringerike og Sandnes kan være nødt til å vente opptil et halvt år for å få økonomisk rådgivning.
- Det er ikke akseptabelt, sier NAV-leder Runar Andersen i Sarpsborg kommune til NRK og lover at ventetiden skal ned i en måned innen sommeren.
Fylkesvis er det Akershus som kommer best ut i undersøkelsen, mens Sogn og Fjordane inntar jumboplassen. Her kommer over halvparten av kommunene dårlig ut.