Nyheter
Først ute i Asker
Asker tok sjansen på å lage budsjettet før statsbudsjettet kom. Det gikk fint.
Økonomisk kontroll 5
Asker var først ute med kommunebudsjettet i år, allerede 20. september. Politikerne får dermed god tid til å jobbe med budsjettet utover høsten. Mange kommuner er engstelige for å legge fram budsjettet før statsbudsjettet kommer. De frykter at inntektene blir for usikre på denne måten. Asker brukte Stolp-modellen og klarte seg bra. Anslaget på frie inntekter var bare 11 millioner kroner feil, ifølge kommunens hjemmeside. Anslaget for pris- og lønnsvekst traff også godt.
Asker er blant de store taperne på omleggingen av inntektssystemet de siste årene. Skatteinntektene er hele 144 prosent av landsgjennomsnittet per innbygger, men det har kommunen stadig mindre nytte av. Asker må gi fra seg hele 377 millioner kroner til andre kommuner i 2011.
Asker har klart å tilpasse seg endringene i rammebetingelser. Regnskapet for i fjor gikk med 9 prosent netto driftsoverskudd, et fantastisk resultat. Kommunen har klart å holde kostnadsnivået nede på samme nivå som de andre store kommunene.
I budsjettet for 2011–14 øser rådmann Lars Bjerke milde gaver ut over de fleste tjenester. Lærertettheten skal tilbake til 2004-nivå. Det skal bygges 100 nye heldøgnsplasser for eldre og 32 nye PU-boliger. Det skal bygges to-tre nye skoler.
Fra 2011 skal tilskudd til private barnehager skal beregnes etter nye metoder. Asker har foreløpig ikke gjort noe med den saken. Rådmann Bjerke avventer statens nye forskrift, som ventes å komme denne måneden. Ikke rart at de private barnehagene er misfornøyde.
Målstyring 3
Asker har startet med balansert målstyring. Det er laget en tabell med 25 mål. Kommunen ønsker tilfredse brukere og ansatte, lavt sykefravær, økonomisk balanse, gode internettsider og miljøsertifisering. Byggesakene skal behandles innen lovens frister.
Opplegget virker halvferdig. Asker har gjort samme tabbe som mange andre kommuner. Rådmannen forteller ikke hvor langt man er unna de flotte målene. Hvordan er saksbehandlingstiden på byggesaker i dag? Tabellen burde oppgitt resultatene for 2009. Uten at dette er kjent, virker målene tatt ut av løse luften. De mange målene blir heller ikke kommentert eller brukt i økonomiplanen.
Kvalitet i tjenestene blir likevel behandlet på en skikkelig måte i planen. Påplussinger i skole og pleietjeneste gjøres for å øke kapasiteten og kvaliteten i tjenesten. Politikerne får gode begrunnelser for forslagene om økte bevilgninger.
Enkelhet 4
Dette er en enkel økonomiplan. Rådmannen går gjennom samfunnsutviklingen, økonomien og tjenestene på en passelig detaljert måte.
Kraftfonddiskusjonen er innviklet. Hvis kommunen kvittet seg med kraftfondet, ville planen bli lettere å forstå. Og budsjettet ville få mindre risiko. En vinn-vinn-situasjon.
Samlet vurdering 4
Asker viser at det går an for flere enn storbyene å legge fram økonomiplanen før statsbudsjettet kommer. Les økonomiplanen og se hvordan Asker har gått fram.