Nyheter
Foretrekker å være små
Noen få kommuner klarer å kombinere lave sosialutgifter med høye stønader.
Innenfor sosialtjenesten er det store forskjeller i Kommune-Norge, viser Kommunebarometeret.
* Unge blir gående på sosialhjelp i alt fra en måned til et halvt år, avhengig av hvor de bor.
* Folk som får sosialhjelp kan i verste fall møte saksbehandlere som drukner i saker.
* Driftsutgiftene per mottaker er fem ganger høyere i den dyreste kommunen enn i den rimeligste.
* Ni av ti kommuner hadde ingen brukerundersøkelse i fjor.
Tallene viser at noen kommuner klarer både å betale ut høye stønader og å holde driftskostnadene nede. Særlig er det småkommunene som kommer godt ut i de nøkkeltallene som er med i Kommunebarometeret.
Satser på forebygging
– Vi har fordel av å være liten, med stor oversikt. Vi er i et distrikt med stor sosial gjennomsiktighet, der vi har jobbet systematisk over tid, sier rådmann Jan Rune Fagermoen i Skjåk.
Sammen med fem andre kommuner er Skjåk en del av en regional Nav-modell som skiller seg litt fra resten av landet. Dermed får kommunen også god innsikt i hvordan forholdene er i nabokommunene.
Er du ung, går du i snitt litt over 45 dager på sosialhjelp i kommunen.
– Det er billig å investere i gode opplegg som gjør at folk klarer økonomien på egen hånd, framfor å ha en situasjon med langvarig sosialhjelp og uførhet. Forebygging koster litt mer her og nå, men er viktig.
Fagermoen er opptatt av at sosialtjenesten må ha god nok bemanning.
– I år øker utbetalingene igjen, og det er et uttrykk for at bemanningen er for dårlig, sier Skjåk-rådmannen.
Fordel som liten
Tett samarbeid mellom den kommunale og statlige delen av Nav er helt avgjørende, mener leder av Nav Øygarden, Vidar Sangolt. Kommunen får unge stønadsmottakere raskere videre enn gjennomsnittet, har relativt få mottakere per årsverk og er en av få som faktisk hadde brukerundersøkelse i fjor.
– Jeg tror mange mindre kontorer fungerer bedre enn de store, på grunn av nærhet til brukerne og tett samarbeid mellom statlig og kommunal del på kontoret. Man jobber gjerne mer tverretatlig enn man kanskje har anledning til på et større kontor. I et mindre kontor er det lettere å tilegne seg kunnskap om stønadsområder til andre saksbehandlere og hvilke rettigheter og muligheter en bruker har.
Utfordringen er å holde saksbehandlingstiden nede. Sangolt mener dette er en av nøklene til rask å gjøre mottakerne uavhengige av sosialhjelp.