Nyheter
Ett eple og flere timer
Gratis frukt til ungdommen, lengre skoledag for de minste i seks kommuner og bedre hjelp til å velge utdanning. Det er regjeringens nye skolepakke.
- Vi starter nå med en fantastisk satsing og innfrir et viktig løfte, fortalte kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) 9.-klassingene ved Hersleb skole i Oslo, og bød fram den rødgrønne frukten som fra høsten skal bli et daglig innslag ved alle skoler med ungdomstrinn.
Totalt 12.000 skoler med 285.000 elever skal få en gratis frukt hver dag fra neste skoleår, varsler regjeringen i revidert nasjonalbudsjett. Kommunene får 83 millioner kroner ekstra i rammetilskudd for å finansiere dette.
Ungdomstrinnet prioriteres, fordi de drikker mest brus og spiser mest skolebrød, ifølge Djupedal. Shazma Khan (15) spiser frukt hver dag, men synes skoledagen er lang likevel.
- Dårlig løsning
- Et eple til vil ikke hjelpe meg til å klare flere skoletimer. Jeg blir lei etter seks timer uansett. Frukt er en dårlig løsning. Vi burde heller hatt mer aktivitet og flere muntlige fag, sier hun til Kommunal Rapport.
15-åringen ville fortelle Djupedal dette selv på pressekonferansen, men ble stoppet av en voksen. Men klappe for statsråden, fikk elevene lov til.
Budsjettet hans rommer også 23 millioner kroner til forsøk med lengre skoledag på småskoletrinnet. Seks kommuner er allerede plukket ut: Trondheim, Bærum, Rana, Lillesand, Skedsmo og Ringsaker. Disse skal til høsten få støtte til å prøve ut ulike modeller.
- Dette er kommuner som vi vet kan komme i gang alt til høsten, sier Djupedal, som er åpen for å inkludere noen få kommuner til.
- Finnes det noe dokumentasjon på at flere skoletimer faktisk gir større læringsutbytte?
- Ja. Vi har veldig god dokumentasjon på dette. Når vi kombinerer mer fysisk aktivitet, god ernæring og flere timer, vet vi med sikkerhet at flere barn vil lykkes. Tid er nøkkelfaktor, sier Djupedal.
Oppvekstsjef Einar Muren i Ørsta er ikke overbevist.
- Jeg savner en faglig eller politisk begrunnelse for at flere timer er veien å gå. Jeg er skeptisk til å sette unger til så mye teori og så stort timetall så tidlig. Alle unger er ikke skapt til dette.