Nyheter

Et nytt godt år i Lom

Det er morsomt å se hva en kommune med 2.400 innbyggere klarer å få til.

Økonomisk kontroll 4

Det går an å få til gode styringsdokumenter i bitte små kommuner gjemt bort langt inni fjell og daler. Lom er et godt eksempel på dette. Administrasjonen består av rådmann Ola Helstad og et par andre.

Lom hadde netto driftsoverskudd på 4 prosent i fjor, bedre enn de fleste. Nettogjelden er lav, omtrent et tredels årsbudsjett. Det har vært overskudd og redusert gjeld de siste fem årene. Kommunen har en del kraftinntekter, ca. 10 prosent av inntektene. Finansinntekter er større enn renter og avdrag på lån.

Lom er litt spesiell. Budsjettet lages på dugnad av det politiske budsjettutvalget, med økonomisjefen som sekretær. Ordføreren fra Senterpartiet fikk rent flertall ved forrige valg. Han har forgjeves forsøkt å få lagt ned kommunen i løpet av perioden. Men Skjåk vil ikke slå seg sammen. Kommunen satser intenst på interkommunalt samarbeid der det er mulig. Lokalmedisinsk senter er på plass for lenge siden.

Årsmeldingen viser de viktigste finansielle nøkkeltalene og forklarer avvik mellom budsjett og regnskap. Selvkostregnskapet for VAR-sektoren vises i en snerten tabell. Enhetskostnader i de viktigste tjenestene sammenlignes med andre kommuner ved hjelp av Kostra-tall.

Jeg savner kommentarer til tallene. Etter min vurdering kostet pleietjenestene i Lom 5 millioner kroner mer enn gjennomsnittet i kommunegruppe 2 i fjor. Barnehagene var et par millioner dyrere. Hva er årsaken, og er det slik kommunen vil ha det?

Målstyring 4

Lom har innført balansert målstyring og har mange viktige mål. 9 prosent av plassene på sykehjemmet skal settes av til korttidspasienter. Alle pasientene på sykehjemmet skal ha pleieplan. Søknader på pleietjenester skal besvares på sju dager. Alle barnevernssaker skal undersøkes innen tre måneder. Bare én av fire elever i 8. klasse skal ligge under kritisk grense på nasjonale prøver i matematikk. Sykefraværet skal ned til 7,2 prosent. Svarprosenten i medarbeiderundersøkelsen skal være 80 prosent. Drikkevannet skal være reint. Jeg savner enkelte kvalitetsmål for teknisk sektor (saksbehandlingstider, fornyelse av ledningsnettet, tilstandsgrad på bygninger).

I årsmeldingen følges målene opp. Resultatene er gode. Elevene er svært flinke, det er godt om korttidsplasser, og pleieplaner lages til alle. Pleieplaner er fremmedord i mange kommuner. Lom fikk dessuten seks stjerner i hjemmesidetesten i Norge.no og har flotte resultater på sin første innbyggerundersøkelse.

For hver tjeneste er det laget en situasjonsbeskrivelse og en vurdering av måloppnåelsen i året som gikk. Det er viktig, slik at alle tabellene blir satt inn i en sammenheng.

Resultatene legges fram per driftsenhet i stedet for per tjeneste. Det er forvirrende at resultatene for grunnskolen presenteres tre steder; hos rådmannen og hos de to skolene. Nøkkeltall for barnehage har ramlet mellom stolene. Hva med en mer tjenesteorientert oversikt?

Enkelhet 3

Årsmeldingen er passelig lang, 70 sider inkludert finansrapport og alle notene til regnskapet. Det blir litt for mye tabeller og detaljer fra hver driftsenhet. En mer tjenesteorientert fremstilling hadde vært enklere for leserne.

Samlet vurdering 4

Det er flott å se at små kommuner klarer å få til gode og moderne styringsdokumenter. Håper nøkkelpersonene blir tatt godt vare på.

Powered by Labrador CMS