Nyheter
Advarer mot kontrollproblemer
Det er ikke problemfritt for et kontrollutvalg å granske et kommunalt aksjeselskap, advarer Norges kommunerevisorforbund (NKRF).
Kontrollutvalget i Halden har så langt sagt nei til å granske hva som skjedde da ordfører Per-Kristian Dahl (Ap) ble ansatt som mellomleder i Halden Asvo, som er en del av Industriprodukter AS – et selskap Halden kommune eier fullt ut. Dahl er selv styreleder i selskapet.
En gransking i et aksjeselskap må følge visse spilleregler, ifølge generalsekretær Ole Kristian Rogndokken i NKRF. Årsaken er at kommuneloven og forvaltningsloven ikke gjelder for et aksjeselskap.
– Kontrollutvalget er et kommunalt organ, og det ligger begrensninger i hva utvalget i utgangspunktet kan gjøre i forhold til et annet rettssubjekt, som aksjeselskapet er. Så lenge selskapet er 100 prosent eid av en eller flere kommuner, har kontrollutvalget innsynsrett og kan gjennomføre en selskapskontroll. Utvalget selv bestemmer hva det vil ha innsyn i. Men man må følge reglene som gjelder for et aksjeselskap, og de eventuelle retningslinjene kommunen har gitt sine egne selskaper. Et AS opererer etter et annet regelverk enn i kommunen.
En granskning i Halden kan altså bli begrenset av selskapsformen. For eksempel kan en granskning internt i en kommune konkludere med at rådmannen må gå. En slik konklusjon i en granskning av et AS vil være meningsløs, siden eierne ikke direkte kan instruere styret i selskapet.
Kan se på etikken
Rogndokken understreker at de etiske sidene knyttet til ordførerens rolle uansett kan granskes av kontrollutvalget. Etikken styres ikke av jussen.
– Da kan utvalget se på hvordan ordføreren har håndtert saken.
– Er dette en sak som er egnet for forvaltningsrevisjon?
– Ja, det kan det være. En selskapskontroll kan være et kraftig virkemiddel for å gi tilbakemelding til eieren.
Et kommunalt eid aksjeselskap er underlagt offentlighetsloven, men forvaltningslovens regler om partsinnsyn og klage gjelder ikke.
Rogndokken peker på at kommunene må være bevisste på hva det faktisk medfører å flytte oppgaver ut av den kommunale organisasjonen.
– Kommunestyret mister styring. I et AS er det ikke lenger kommuneloven som gjelder, men aksjeloven. Hadde staten eller andre vært inne som en liten deleier, ville kontrollutvalget i tillegg mistet innsynsretten og muligheten til å foreta forvaltningsrevisjon.