Nyheter
3 millioner til PR-konsulenter
Innleide medierådgivere fra selskapet Aabø & Co. vil sprenge KS’ kommunikasjonsbudsjett med 3 millioner kroner i år. Gevinsten er en fordobling av KS’ synlighet i mediene.
Alle journalister som har fulgt Sigrun Vågeng i hennes første år som administrerende direktør i KS, har sett den kjente medierådgiveren Jarle Aabø i kulissene. Sammen med kollega Haakon Thuestad i Aabø & Co., har han vært KS’ viktigste eksterne kommunikasjonsrådgiver i 2010.
Det sier Arvid Weber Skjærpe, områdedirektør for strategi og kommunikasjon. Han bekrefter at PR-selskapets tjenester er hovedårsaken til at KS’ kommunikasjonskostnader anslås å bli 3 millioner høyere enn budsjettert i år.
Overskridelsen er dobbelt så stor som KS’ kommunikasjonsbudsjett på 1,4 millioner kroner. I tillegg kommer lønn til seks faste medarbeidere.
Aabø & Co. har bidratt med rådgivning og trening for Vågeng, andre i KS-ledelsen og KS’ egne rådgivere. Selskapet hadde 8,8 millioner kroner i inntekter i 2009, så KS er blitt en av selskapets store kunder.
Har «hevet inn køl»
Sigrun Vågengs medietekke var en viktig grunn til at hun ble ny KS-direktør i fjor. Samtidig viste KS’ medlemsundersøkelse lav tilfredshet med påvirkningsarbeidet overfor myndighetene og offentligheten, som kommunene mente var viktig. Profilundersøkelsen til Synnovate/MMI bekreftet KS’ manglende gjennomslag i opinionen: Omdømmet hadde stått på stedet hvil siden 2004. KS ble rangert som nummer 32 av 40 organisasjoner, og som nummer seks av organisasjonene i arbeidslivet.
– Det var en ganske dramatisk situasjon. Vi var nødt til å gjøre noe. Sigrun var en kjent person, og ga oss en gyllen mulighet til å «hive inn køl» for å gjøre henne synlig som kommunenes talskvinne i mediene, sier Skjærpe, som også er administrerende direktørs stedfortreder.
Hovedstyret fikk overskridelsen på sitt bord til møtet sist torsdag.
– Vi fikk en utdypende redegjørelse, og hadde ikke kommentarer, sier styreleder Halvdan Skard.
Den «ekstraordinære innsatsen» for å øke KS synlighet i mediene har skjedd i samråd med Skard, ifølge styredokumentet.
Gjennombrudd på radio og TV
Skjærpe mener det har vært vel investerte penger.
– Vi har hatt to store KS-gjennombrudd i mediene dette året. Vi har etablert Sigrun Vågeng som KS-direktør i TV og radio. Etermediene har vært en stor utfordring for oss tidligere. Hun og andre i KS har også økt synligheten kraftig i regionale og lokale medier.
Skjærpe har ikke summert opp målinger av økt synlighet for hele året, men anslår at det er fordoblet. Det er også nytt at de aller fleste sakene vurderes som positive av mediebyrået Retriever.
Retrievers medieovervåking viser 2.188 treff for KS de siste tre månedene. Byrået anslår annonseverdien av disse sakene til 51 millioner kroner.
Ferske tall fra hittil i oktober bekrefter gjennomslaget. I dagene rundt framleggingen av statsbudsjettet var KS omtalt i 203 mediesaker, mot 119 i samme periode i fjor.
– Disse tallene fanger ikke opp deltakelse i debattprogrammer som Dagsnytt 18 og Tabloid, hvor Vågeng gikk i skytteltrafikk for å diskutere budsjettet, sier Skjærpe.
Han mener Vågeng har vært en rambukk som har økt interessen for KS som organisasjon og åpnet mediedørene for andre aktører. Nestleder Bjørg Tysdal Moe kommenterte statsbudsjettet i lokale og regionale medier, og har 44 treff i oktober. Interessepolitiskdirektør Helge Eide har 67 treff. KS-leder Halvdan Skard har 17 treff, til tross for at han var på ferie da budsjettet ble lagt fram.
Skjærpe sier at KS ikke skal fortsette med denne arbeidsformen.
– Vi har nå kommet opp på et høyere oppmerksomhetsnivå, som vi må utnytte effektivt videre, for å styrke KS’ gjennomslag overfor myndigheter og andre motparter. Det vil vi gjøre ved å styrke vår egen kommunikasjonsavdeling med fast ansatte neste år, sier han.
KS’ kommunikasjonsavdeling har i dag seks faste medarbeidere, hvorav to i deltidsstillinger. Til sammenligning har SKL i Sverige og KL i Danmark henholdsvis 26 og ti kommunikasjonsmedarbeidere.