Gir opp kampen mot gigareklame

Lokalpolitikerne klarer ikke å stoppe utplasseringen av 55 kjempestore reklametårn i Oslo. "Aldri mer", lover Venstre og Ap.

Leder av byutviklingskomiteen i Oslo, Ola Elvestuen (V), har gitt opp kampen mot reklametårene som firmaet JCDecaux skal sette opp i hovedstaden, skriver Aftenposten Aften.

Det er Hafslund Energi som har inngått avtalen om reklametårene, som skal erstatte såkalte nedstigningstårn som selskapet bruker i forbindelse med vedlikehold.

Plan- og bygningsetaten godkjente i høst utsettingen av de fire meter høye søylene, som kles med reklame.

Elvestuen har nå innsett at saken har gått for langt til å kunne stoppes, selv om Oslo kommune ikke får ett øre for reklameplasseringen.

- Hafslund slipper vedlikehold av nedstigningstårene sine, og JCDecaux tjener millioner. Folk får bare enda mer reklame og noen veldig dominerende tårn, sier Elvestuen til avisa.

Nestleder i byutviklingskomiteen, Rina Brunsell Harsvik (Ap), er enig: - Noe sånt må ikke få gjenta seg, sier hun.

- Slike søyler passer bedre i bybildet enn de flate montrene som er satt opp i forbindelse med bysyklene, sa byråd for byutvikling Grete Horntvedt (H) til Aftenposten da saken ble kjent før jul.

Skrevet av: Ole P. Pedersen

Delta i debatten

Vi setter stor pris på at du deler ny kunnskap, dine egne erfaringer og diskuterer med oss og andre lesere. Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene. Debatten vil bli moderert i tråd med de presseetiske regler. Modereringen skjer i etterkant av publiseringen.