Nyheter

Vil snakke Nav bedre

– Om halvannet år skal Nav-ansatte være stolte av jobben sin! Det er målet til Georg Rønning i Foreningen Fattignorge.

Publisert Sist oppdatert

Selv kjenner han vrangsiden til Nav godt, både som bruker og selvoppnevnt “ombud” for landets sosialklienter og fattige. Spør du ham hva som er galt i Nav, får du raskt svar:

– Ordlyden i vedtak er truende og ydmykende. Mange føler seg overkjørt og respektløst behandlet. Beslutninger tas over hodet på folk. Brukerne er lite involvert i utformingen av egne tiltak. Det er lang ventetid. Sakspapirer blir borte. De nye meldekortene oppleves av mange som en ekstra belastning, lister Rønning opp.

Tror på dialog

Men Fattignorges daglige leder synes samtidig at mange Nav-ansatte gjør en god jobb. Noen av dem har også selv foreslått endringer i måten de jobber på. Derfor tror han at dialog mellom brukere og ansatte kan gjøre hverdagen lysere for begge parter.

– Vi vil snakke Nav bedre, sier han.

Sammen med Fagforbundet arrangerer Fattignorge “en læringskonferanse for Nav om deres brukere” i Trondheim 10. og 11. juni. På konferansen “Fortell det til Nav” vil de fortelle gode og dårlige Nav-historier som det går an å lære av. Derfor oppfordres både brukere og ansatte til å ta kontakt, for å dele erfaringer som kan presenteres på konferansen.

– Myk ørefik

– Vi gir Nav en forsiktig og myk ørefik, samtidig som vi snur det andre kinnet til. Nav er blitt det offentliges mobbeoffer. Vi vil ikke delta i hylekoret, men være et dannet innslag som kan være med på å snu en negativ trend, sier Rønning.

Fattignorges talsmann er opptatt av at sosialklienter må få samme stønad uavhengig av bosted og en forutsigbar økonomi. Han beklager at sosialhjelpen ikke ble statlig da sosialtjenesten flyttet sammen med Nav.

Det nye kvalifiseringsprogrammet mener han er et fantastisk godt tilbud, der oppleggene skreddersys rundt den enkelte. Men det er ikke alle Nav-kontorer som vet hvordan dette skal gjøres, ifølge Rønning.

Han er enig i arbeidslinjen, men understreker at det er en del forutsetninger som må være på plass, før sosialklienter kan komme seg ut i arbeid.

– Det er gjort forsøk på å sulte folk ut i arbeid med lave sosialsatser. Det hjelper ikke. For å få seg jobb, må folk være friske. Dessuten må man ha råd til å klippe håret og se skikkelig ut, sier mannen som selv har rosa hår.

Powered by Labrador CMS