Nyheter
Vil ha beskjed før strømkutt
Bærum kommune vil kontakte strømleverandørene for å få klarhet i hva slags rutiner de har før de kutter strømmen til folk.
– Hadde strømmen blitt kuttet på våren eller sommeren, ville det ikke fått så fatale konsekvenser. Når en iverksetter et slikt tiltak i november, bør en ha rutiner for å sikre at slikt ikke skjer, sier kommunalsjef for helse og sosial, Trine Bakkeli, i Bærum kommune til Kommunal Rapport.
Først tirsdag morgen – etter henvendelse fra Kommunal Rapport – ble hun klar over at en 72 år gammel mann den 13. januar ble funnet ihjelfrosset i sitt eget hjem på Bærums Verk. Ifølge budstikka.no hadde strømleverandøren Hafslund kuttet strømmen til mannens rekkehusleilighet i november. Da hadde de flere ganger, både skriftlig og ved personlig frammøte, forsøkt å få kontakt med kunden, som ikke hadde betalt strømregningen.
– Jeg kjenner ikke saken, og hva som er den underliggende årsak til at strømregningene ikke ble betalt. Jeg kjenner heller ikke til hvilke rutiner strømleverandørene har før de kutter strømmen, sier Bakkeli til Kommunal Rapport.
Kommunalsjefen sier kommunen har kontakt med de fleste som av økonomiske grunner ikke klarer å betale strømregningen sin. Men så vidt hun vet er det ikke etablert rutiner for at strømleverandørene skal kontakte sosialkontoret før de kutter strømmen.
– Vi må ta en gjennomgang av denne saken og se om det er noe vi kan bidra med i forhold til slike saker, sier Bakkeli.