Nyheter
Sosialklient og kommune stevner nettselskap
I fjor høst stengte Skagerak Nett strømmen til en enslig mor med to barn. Sosialkontoret måtte betale den gamle strømgjelden hennes. Nå går klient og kommune til felles sak mot nettselskapet.
- Vi har i mange år irritert oss grundig over hvordan nettselskapet oppfører seg mot våre klienter. Det bruker et meget sterkt innfordringsmiddel - å stenge strømmen - til å tvinge seg ulovlig fram i køen av kreditorer, sier kommuneadvokat Ivar Otto Myhre i Sandefjord til Kommunal Rapport.
Han er i ferd med å skrive stevningen mot Skagerak Nett. Den blir levert om kort tid. Her krever kommunen å få erstattet de ekstra kostnadene kommunen er påført, som følge av nettselskapets praksis med å stenge strømmen for å få sosialklienter til å betale gamle strømregninger.
- I 2006 ble sosialutgiftene overskredet med 1,5 millioner kroner på grunn av dette. Sosialkontoret har ansvar for klientenes løpende strømutgifter, men er ikke forpliktet til å betale gammel strømgjeld. Men vi kan ikke sitte og se på at barnefamilier må steke pølser på peisen, sier Myhre.
Tobarnsmor fronter
For å ta ut stevning, var kommunen avhengig av å knytte saken til en bestemt klient. Nå har en enslig tobarnsmor sagt seg villig til å fronte saken i retten.
- Hun er forbannet på Skagerak Energi. Dessuten er hun idealistisk og vil gjerne hjelpe andre i samme situasjon, sier Myhre.
Han forteller at barnefamilien fikk strømmen stengt i tre uker i november/desember i fjor. Sosialkontoret hadde betalt kvinnens løpende strømutgifter og ba nettselskapet godta at eldre strømgjeld fra en annen bolig skulle betales senere. Det hjalp ikke.
- Vi vil ha klarhet i om monopolselskaper som Skagerak Nett kan tvinge seg fram i køen på denne måten, sier Myhre.
Han har fått henvendelser fra andre kommuner som sliter med samme problem.
Nettselskapets praksis skaper også vansker for sosialkontorets gjeldsrådgivere, som råder klientene til å betale gjeld i tråd med gjeldsdekningsloven. - Når de gjør det, får de altså strømmen stengt.
- Gir ikke kreditt
Kommunikasjonsdirektør Thorleif Leifsen i Skagerak Energi tilbakeviser kritikken.
- Vi følger samme praksis som alle andre i kraftbransjen, og mener vi følger de lover og forskrifter som gjelder, sier han til Kommunal Rapport.
Ifølge Leifsen tar Sandefjord feil, når kommunen anser gamle strømregninger som gjeld.
- Vi yter ikke kreditt. Vi er ikke en låneinstitusjon, men leverer en tjeneste - transport av strøm - mot betaling. Når vi ikke får betaling, slutter vi å levere.