Nyheter

Sosialklient og kommune stevner nettselskap

I fjor høst stengte Skagerak Nett strømmen til en enslig mor med to barn. Sosialkontoret måtte betale den gamle strømgjelden hennes. Nå går klient og kommune til felles sak mot nettselskapet.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har i mange år irritert oss grundig over hvordan nettselskapet oppfører seg mot våre klienter. Det bruker et meget sterkt innfordringsmiddel - å stenge strømmen - til å tvinge seg ulovlig fram i køen av kreditorer, sier kommuneadvokat Ivar Otto Myhre i Sandefjord til Kommunal Rapport.

Han er i ferd med å skrive stevningen mot Skagerak Nett. Den blir levert om kort tid. Her krever kommunen å få erstattet de ekstra kostnadene kommunen er påført, som følge av nettselskapets praksis med å stenge strømmen for å få sosialklienter til å betale gamle strømregninger.

- I 2006 ble sosialutgiftene overskredet med 1,5 millioner kroner på grunn av dette. Sosialkontoret har ansvar for klientenes løpende strømutgifter, men er ikke forpliktet til å betale gammel strømgjeld. Men vi kan ikke sitte og se på at barnefamilier må steke pølser på peisen, sier Myhre.

Tobarnsmor fronter

For å ta ut stevning, var kommunen avhengig av å knytte saken til en bestemt klient. Nå har en enslig tobarnsmor sagt seg villig til å fronte saken i retten.

- Hun er forbannet på Skagerak Energi. Dessuten er hun idealistisk og vil gjerne hjelpe andre i samme situasjon, sier Myhre.

Han forteller at barnefamilien fikk strømmen stengt i tre uker i november/desember i fjor. Sosialkontoret hadde betalt kvinnens løpende strømutgifter og ba nettselskapet godta at eldre strømgjeld fra en annen bolig skulle betales senere. Det hjalp ikke.

- Vi vil ha klarhet i om monopolselskaper som Skagerak Nett kan tvinge seg fram i køen på denne måten, sier Myhre.

Han har fått henvendelser fra andre kommuner som sliter med samme problem.

Nettselskapets praksis skaper også vansker for sosialkontorets gjeldsrådgivere, som råder klientene til å betale gjeld i tråd med gjeldsdekningsloven. - Når de gjør det, får de altså strømmen stengt.

- Gir ikke kreditt

Kommunikasjonsdirektør Thorleif Leifsen i Skagerak Energi tilbakeviser kritikken.

- Vi følger samme praksis som alle andre i kraftbransjen, og mener vi følger de lover og forskrifter som gjelder, sier han til Kommunal Rapport.

Ifølge Leifsen tar Sandefjord feil, når kommunen anser gamle strømregninger som gjeld.

- Vi yter ikke kreditt. Vi er ikke en låneinstitusjon, men leverer en tjeneste - transport av strøm - mot betaling. Når vi ikke får betaling, slutter vi å levere.

Powered by Labrador CMS