Nyheter

Sanner opprettholder retten til spesialundervisning
Regjeringen går imot innstillingen fra Nordahlutvalget, og viderefører den lovfestede retten til å få spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning.FAKTA
– Vi setter i gang forsøk i kommuner som vil organisere et tilpasset og tilrettelagt tilbud på nye og bedre måter, og vi skal bygge opp mer kompetanse der barna er i barnehager og skoler, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H).
Nordahlutvalget vurderte i fjor hvordan tilbudet for spesialundervisning og spesialpedagogikk i barnehage, grunnskole og videregående opplæring fungerer.
– Kompetansen skal ut
– Vi endrer ikke retten til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning, men det er helt nødvendig å få til en praksisendring. I dag kommer hjelpen for sent, og for ofte blir den gitt av personer uten relevant kompetanse. For mye ressurser blir brukt på kontorer for å skrive rapporter. Vi vil ha kompetansen ut til barnehager og klasserom der barna er, sier Sanner.
For å få mer kunnskap om hva som kan være god inkluderende praksis for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging, lyses det nå ut 5 millioner kroner til kommuner for å gjennomføre piloter hvor de forsøker å organisere et tilpasset og tilrettelagt tilbud på nye måter. Prosjektene skal pekes ut allerede til høsten.
(©NTB)